Akoya - nowoczesny hydroplan dla każdego

Akoya - najnowszy hydroplan firmy LISA Airplanes - właśnie pomyślnie przeszedł kolejną serię prób w locie. Jest to element przygotowań do certyfikacji maszyny w USA, a następnie do uruchomienia produkcji.

Akoya - nowa zabawka dla bogatych? Fot. LISA Airplanes
Akoya - nowa zabawka dla bogatych? Fot. LISA AirplanesGadżetomania.pl

Akoya stara się w USA o certyfikat w kategorii S-LSA, czyli specjalnych sportowych lekkich samolotów - special-light sport aircraft. W Europie jest to klasa samolotów ultralekkich, czyli przeważnie 2-miejscowych o maksymalnej masie startowej poniżej 650 kg - w przypadku hydroplanów. I taką też masę podaje producent. Masa własna to 410 kg.

Wyjątkowość Akoyi polega na byciu hydroplanem. Z tym, że jest to samolot-amfibia. Kadłub w formie latającej łodzi ma też składane podwozie. Może więc operować z lądu. Podwozie standardowo ma też płozy, co ma pozwalać bezpiecznie korzystać z zaśnieżonych lotnisk.

Konstrukcja samolotu jest bardzo nowoczesna materiałowo. Kadłub i skrzydła są kompozytowe. Dominuje włókno szklane i Kevlar. Struktura płatowca jest warstwowa z rdzeniem z polimerowego tworzywa piankowego wzmocnionego polimerem zbrojonym włóknami węglowymi. Części mechaniczne wykonano ze stopów aluminium i tytanu, dodatkowo chronionymi przed korozją. Nowoczesny awionicznie kokpit wykończono wysokiej jakości materiałami.

Akoya jest bardzo łatwa i bezpieczna w pilotażu. Według producenta, nawet przy osiągnięciu prędkości przeciągnięcia (utrata siły nośnej z powodu zbyt małej prędkości), czyli 83 km/godz. hydroplan zaczyna tracić wysokość z nosem w pozycji horyzontalnej, co ułatwia odzyskanie pełnej sterowności. Samolot ma też spadochronowy balistyczny system ratunkowy. Skrzydła są składane dla wygody hangarowania.

A ile taki gadżet będzie kosztować? Ceny na razie nie ujawniono. Za należący też do klasy S-LSA Icon A5 trzeba zapłacić prawie 140 tys. dol. Tłokowy pierwowzór elektrycznego Taurusa G4 można mieć już za 89,5 tys.

Adam Maciejewski

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas