Pierwszy lot Dream Chasera już w 2016 roku

Korporacja Sierra Nevada, która odpowiedzialna jest za budowę małego wahadłowca orbitalnego na potrzeby amerykańskiej agencji kosmicznej NASA, ujawniła, iż pierwszy demonstracyjny lot orbitalny pojazdu Dream Chaser może odbyć się już 1 listopada 2016 roku. Jest to pierwsza, potwierdzona, oficjalna data lotu orbitalnego podana przez firmę.

Nowe wahadłowce już wkrótce powszechnie dostępne?
Nowe wahadłowce już wkrótce powszechnie dostępne?materiały prasowe

Zgodnie z przewidywaniami pojazd zostanie wyniesiony na orbitę za pomocą rakiety nośnej Atlas V, aktualnie montowanej w Decatur w stanie Alabama. Miejscem startu będzie Przylądek Canaveral na Florydzie. Wyznaczony termin startu pokrywa się z zapewnieniami firmy, przedstawionymi w 2012 roku, kiedy to ujawniono program testów pojazdu w wersji ETA (Engineering Test Article), zakładających loty na uwięzi w 2013 roku, a następnie przejście do lotów atmosferycznych ze zrzutu i ostatecznie do atmosferycznych testów załogowych.

Na zwołanej przez korporację Sierra Nevada konferencji prasowej podano również do wiadomości, że firma ma zamiar wykorzystać istniejący budynek O&C (Operations and Checkout), historycznie wykorzystywany w programach Gemini oraz Apollo. Zostanie on przystosowany do obsługi pojazdu Dream Chaser i umożliwi jego przygotowanie do kolejnych lotów, a także pozwoli na przeprowadzenie wymaganych testów jego podsystemów. Stanie się zatem mniejszym odpowiednikiem budynków SPF (Shuttle Processing Facility), które do niedawna służyły do obsługi wahadłowców kosmicznych programu STS. Obecnie instalacje O&C są już wykorzystywane przez firmę Lockheed Martin w procesie montażu i testowania pojazdu Orion, budowanego na potrzeby NASA. Planowana współpraca ma pozwolić na najlepsze wykorzystanie znajdującej się tam wykwalifikowanej kadry pracowników.

Firma ujawniła również swoje plany wykorzystania instalacji SLF (Shuttle Landing Facility), znajdujących się na terenie Merritt Island na Florydzie, na które składa się między innymi długi na 4,5 kilometra pas, do 2011 roku będący w użyciu jako główne miejsce lądowania amerykańskich promów kosmicznych. SLF był także wykorzystywany przez samoloty treningowe, a także osławiony samolot Boeing SCA (Shuttle Carrier Aircraft), wykorzystywany do transportu wahadłowców. Silne zainteresowanie korporacji Sierra Nevada instalacją SLF oznacza, iż obiekt ten w przyszłości nadal będzie pełnić ważną funkcję w programach kosmicznych i najprawdopodobniej może nie obawiać się swojej przyszłości w tym zakresie. Dalsze wykorzystanie SLF nie pozostanie także bez wpływa na rozwój komercyjnego sektora kosmicznego w stanie Floryda.

Źródło informacji (SNC)

Adam Piech

Kosmonauta
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas