Bakterie pomogą znaleźć złoto

Odkryte przez naukowców z Kanady bakterie Delftia acidovorans już niedługo mogą stać się sprawcami nowej, światowej gorączki złota. Bakterie są "uczulone" na złoto i przy kontakcie z jego jonami wytwarzają substancję chemiczną (delftibaktynę A), która szybko je neutralizuje, co można wykorzystać przy wyszukiwaniu i wydobywaniu tego drogocennego kruszcu.

Odkryte przez naukowców z Kanady bakterie Delftia acidovorans już niedługo mogą stać się sprawcami nowej, światowej gorączki złota. Bakterie są "uczulone" na złoto i przy kontakcie z jego jonami wytwarzają substancję chemiczną (delftibaktynę A), która szybko je neutralizuje i przekształca na cząstki o średnicy 25-50 nanometrów.

Następnie cząstki te zbierają się poza bakteriami i tworzą zabarwiony na kolor czerwony roztwór koloidalny. Zespół naukowców pod kierownictwem Nathana Magarveya z Uniwersytetu McMaster w mieście Hamilton w Kanadzie, chce wykorzystać odkryte bakterie i cząsteczki, będące efektem ubocznym ich obrony przed złotem, przy wyszukiwaniu i wydobywaniu tego drogocennego kruszcu, zarówno z ziemi jak i wody.

Bakterie Delftia acidovorans żyją w lepkich błonach biologicznych w pobliżu złóż złota i jak dotąd naukowcy w ogóle nie mieli pojęcia o ich istnieniu. Ciekawe czy te swoiste "biologiczne wykrywacze złota" zostaną rozpowszechnione na szeroką skalę i rzeczywiście dzięki nim wybuchnie nowa, światowa gorączka złota. Jak myślicie?