Nowy, bardzo wytrzymały i lekki nanomateriał

Nanotechnologia wprowadzić nas może w erę gdy nie będziemy ograniczeni tym co oferuje nam natura - będziemy mogli tworzyć materiały jeszcze lżejsze, a przy tym jeszcze bardziej wytrzymałe. Taki materiał udało się właśnie stworzyć grupie amerykańskich inżynierów.

Nanotechnologia wprowadzić nas może w erę gdy nie będziemy ograniczeni tym co oferuje nam natura - będziemy mogli tworzyć materiały jeszcze lżejsze, a przy tym jeszcze bardziej wytrzymałe. Taki materiał udało się właśnie stworzyć grupie amerykańskich inżynierów.

Nanotechnologia wprowadzić nas może w erę gdy nie będziemy ograniczeni tym co oferuje nam natura - będziemy mogli tworzyć materiały jeszcze lżejsze, a przy tym jeszcze bardziej wytrzymałe. Taki materiał udało się właśnie stworzyć grupie amerykańskich inżynierów.

Materiały ceramiczne należą od bardzo wytrzymałych, jednak problem z nimi jest taki, że są one jednocześnie bardzo ciężkie, a do  - rozpadają się na tysiące małych, ostrych odłamków. Jednak w skali nano nie stosują się do nich te same zasady - po zmniejszeniu robią się one jeszcze bardziej wytrzymałe, a przy tym można znacznie zmniejszyć ich masę.

Reklama

Czegoś takiego właśnie udało się dokonać zespołowi pod kierownictwem Julii Greer z Caltech, który stworzył ceramiczną nanosiatkę będącą jednym z najlżejszych materiałów na świecie, a jednocześnie jednym z najbardziej wytrzymałych. Do tego można dość mocno zmieniać właściwości tego materiału w zależności od potrzeb - jeśli jego wewnętrzna kratownica jest nieco grubsza to ceramika kruszy się tak jak powinna, lecz gdy kratownica ta jest dużo cieńsza (10 nanometrów grubości) to materiał ten staje się jednocześnie ściśliwy - a potem wraca do swojego pierwotnego kształtu.

Wykonanie tego materiału nie było proste - wykorzystano do tego technikę zwaną dwufotonową litografią interferencyjną. Jeśli jednak uda się opracować metodę przemysłowej jego produkcji to możemy być pewni, że za kilkanaście lat poruszać się będziemy ceramicznymi samochodami i samolotami. Wykonane też z nich mogą być baterie nowej generacji - nowy materiał oferuje bowiem bardzo dużą powierzchnię wewnętrzną.

Źródło:

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy