Nowy chiński teleskop wykrył dwa pulsary

Chińczycy niedawno zakończyli budowę największego na świecie radioteleskopu FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical radio Telescope), który ma antenę o 500-metrowej czaszy. I już podczas jego testów udało się odnaleźć dwa pierwsze pulsary, a odkrycie to zostało właśnie potwierdzone przez inne obserwatorium.

Chińczycy niedawno zakończyli budowę największego na świecie radioteleskopu FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical radio Telescope), który ma antenę o 500-metrowej czaszy. I już podczas jego testów udało się odnaleźć dwa pierwsze pulsary, a odkrycie to zostało właśnie potwierdzone przez inne obserwatorium.

Pulsary to bardzo szybko obracające się gwiazdy neutronowe, obiekty będące wypalonymi rdzeniami pozostałymi po supernowych, które obracając się z zawrotną prędkością wysyłają w kosmos promieniowanie - od radiowego aż po promieniowanie gamma - a dzięki temu, że ich obroty są regularne, my odbieramy ich promieniowanie w formie pulsacyjnej,

Dwa nowe odkrycia otrzymały nazwy PSR J1859-01 oraz PSR J1931-02 (lub alternatywnie FAST pulsar 1 i FAST pulsar 2 - FP1 i FP2) odkryto pod koniec sierpnia, w odległości około 16 i 4 tysięcy lat świetlnych od Ziemi.

Nie są one może jakoś przełomowe, lecz dla Chińczyków są bardzo ważnym sygnałem otwarcia nowej ery badania kosmosu, która rozpocząć ma się właśnie z inauguracją radioteleskopu FAST. Jego testy potrwają jeszcze dwa lata - dopiero wtedy osiągnie on pełną sprawność, lecz - jak widać - nawet w trakcie testów może on nam przynieść ciekawe odkrycia.

Źródło: , Zdj.: PD