Odkryto planetę z czterema słońcami

Amatorzy astronomii biorący udział w projekcie Planethunter.org wspólnie z zawodowcami z USA i Wielkiej Brytanii odkryli właśnie pierwsza znaną nam planetę, której niebo rozświetlają 4 różne słońca.

Amatorzy astronomii biorący udział w projekcie Planethunter.org wspólnie z zawodowcami z USA i Wielkiej Brytanii odkryli właśnie pierwsza znaną nam planetę, której niebo rozświetlają 4 różne słońca.

Planeta nazwana PH1 orbituje znajduje się w systemie binarnym około 5 tysięcy lat świetlnych od Ziemi i orbituje wokół podwójnego słońca - co samo w sobie nie jest zjawiskiem aż tak niezwykłym (lecz dość rzadkim). Najdziwniejsze jest to, ze w bezpośredniej odległości znajduje się także druga para gwiazd.

PH1 jest prawdopodobnie gazowym olbrzymem - większym od Neptuna i około 6-krotnie większym od Ziemi.

Wszystkie cztery gwiazdy mają oczywiście swój wpływ grawitacyjny na tę planetę, co czyni cały ten układ niezwykle ciekawym. Mimo tego wpływu jest tam bowiem zachowany balans - a PH1 ma stabilną orbitę.

Pozostaje pytanie - jak udało się jej orbitę tę zachować w czasie gdy cały czas ciągną ją do siebie cztery gwiazdy?

Astronomowie sądzą, że sekret tkwi w fazie formowania się tej planety - a jej położenie wskazuje na to, że musiała ona powstać w wewnętrznej części dysku protoplanetarnego i cały czas trzymała się na dość ścisłej orbicie.