Pancerna ryba brakującym ogniwem ewolucji

Międzynarodowy zespół paleontologów dokonał ostatnio na terenie Chin odkrycia, które już teraz okrzyknięte zostało przełomowym i jednym z najważniejszych w tej dziedzinie od dziesiątków lat. A odkryto szczątki pancernej ryby (placodermi) sprzed 419 milionów, która - jak uważają badacze - może być brakującym ogniwem ewolucji kręgowców.

Międzynarodowy zespół paleontologów dokonał ostatnio na terenie Chin odkrycia, które już teraz okrzyknięte zostało przełomowym i jednym z najważniejszych w tej dziedzinie od dziesiątków lat. A odkryto szczątki pancernej ryby (placodermi) sprzed 419 milionów, która - jak uważają badacze - może być brakującym ogniwem ewolucji kręgowców.

Miliony lat temu to właśnie tego typu ryby - wyposażone w gruby pancerz - rządziły oceanami na Ziemi. Jednak w pewnym momencie znikły one z powierzchni naszej planety, a zastąpiły je dobrze nam znane, pozbawione "zbroi" ryby.

Przez długie lata uważano, że plakodermy wyginęły, a dopiero później pojawiły się współczesne nam ryby (nie było bowiem żadnych dowodów na istnienie jakichkolwiek form pośrednich) co jednak zostawiało w historii ewolucji tych stworzeń ogromną dziurę - nie wiadomo było bowiem skąd do końca wzięli się obecni mieszkańcy jezior, mórz i oceanów.

Odkryte szczątki pancernej ryby będącej przedstawicielem rodzaju Entelognathus zadają kłam tej hipotezie wskazując, że to plakodermy były przodkami dzisiejszych ryb, które obecnie liczą sobie ponad 30 tysięcy gatunków. Wskazuje na to wyraźnie kształt jej szczęk do złudzenia przypominających szczęki obecnie zamieszkujących naszą planetę ryb.

Znalezisko jest dodatkowo ważne z tego względu, że pierwotne ryby były pierwszymi kręgowcami, tak więc badając ich historię - badamy naszą własną przeszłość.