Pierwsze testy SARTRE
Pod tym skrótem kryje się projekt SAfe Road TRains for the Environment, czyli w wolnym tłumaczeniu bezpieczne drogowe pociągi. W telegraficznym skrócie - samochody, które jeżdżą same. Właśnie udało się przeprowadzić pierwsze drogowe testy systemu na torze Volvo mieszczącym się pod Gothenburgiem w Szwecji.
Pod tym skrótem kryje się projekt SAfe Road TRains for the Environment, czyli w wolnym tłumaczeniu bezpieczne drogowe pociągi. W telegraficznym skrócie - samochody, które jeżdżą same. Właśnie udało się przeprowadzić pierwsze drogowe testy systemu na torze Volvo mieszczącym się pod Gothenburgiem w Szwecji.
Technologia ta polega na tworzeniu przez samochody długich pociągów (z angielska zwie się to "platooning"). Wyglądać ma to w ten sposób, że taki pociąg prowadzony jest przez jednego żywego kierowcę - "maszynistę" - podczas gdy reszta samochodów podąża jego ścieżką. Ma to być możliwe dzięki sprzężeniu samochodów z taką "lokomotywą", a także dzięki niezależnym sensorom umieszczonym w poszczególnych "wagonikach", które mają dbać o bezpieczeństwo przejazdu.
Nie chodzi tu jednak o wygodę kierowców (no, może trochę też), ale głównie o poprawę przepływu ruchu ulicznego, bezpieczeństwa na drogach czy zmniejszenie ilości dwutlenku węgla.
Cóż, ja bym się nie czuł chyba bezpiecznie widząc jak samochód sam skr