Polacy będą produkować paliwo rakietowe

Polacy wkrótce dołożą swoją kolejną dużą cegiełkę do szybszego rozwoju przemysłu kosmicznego, co pozwoli nam odbywać podróże na najbliższe planety. Polska firma Jakusz z Pomorza, wspólnie z naukowcami z Instytutu Lotnictwa w Warszawie, opracowała technologię produkcji nadtlenku...

Polacy wkrótce dołożą swoją kolejną dużą cegiełkę do szybszego rozwoju przemysłu kosmicznego, co pozwoli nam odbywać podróże na najbliższe planety. Polska firma Jakusz z Pomorza, wspólnie z naukowcami z Instytutu Lotnictwa w Warszawie, opracowała technologię produkcji nadtlenku wodoru, czyli głównego składnika paliw rakietowych.

Firma zdobyła już grant w wysokości 50 tysięcy euro na studium wykonalności projektu, biznesplan i obecnie stara się o 2,5 miliona euro dotacji z Komisji Europejskiej, które przyspieszą prace o nawet 3 lata.

Inżynierowie odkryli sposób na szybką, a zwłaszcza tanią produkcję 98 procent nadtlenku wodoru klasy HTP. Jest on podstawowym utleniaczem paliwa rakietowego, może służyć też jako samoistne paliwo silników rakiet kosmicznych, zwłaszcza pierwszego stopnia. Co ciekawe, cały ten skomplikowany proces produkcji jest całkowicie bezpieczny i przyjazny środowisku naturalnemu.

Firma niedawno zakończyła trwające 3 miesiące studium wykonalności projektu. Dofinansowanie pochodziło z Horizon2020, puli przeznaczonej na wspieranie innowacyjnych projektów małych i średnich przedsiębiorstw. Inżynierowie wykonali m.in. analizę mocnych i słabych stron projektu i określili ryzyko, konkurencję oraz ocenili możliwość szybkiego wdrożenia pilotażu i pozyskania partnerów.

Jakusz sp. z o.o. specjalizuje się w produkcji nowoczesnych instalacji utylizacji różnego typu środków bojowych, magazynów i pojemników przeciwwybuchowych.

Przy okazji powstania Polskiej Agencji Kosmicznej, która będzie nadzorowała przemysł kosmiczny w naszym kraju, firma poszerzyła swoją działalność o produkcję właśnie dla branży kosmicznej, w tym materiałów pędnych. Pracują w niej 54 osoby specjalizujące się w chemii, złożonych konstrukcjach mechanicznych oraz inżynierii wojskowej.

Geekweek
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas