Latające lotniskowce. Amerykańskie sterowce "Akron" i "Macon"

Pisarze gatunku science-fiction początku XX wieku wyobrażali sobie latające lotniskowce zbudowane na sterowcach. Nawet nie wiedzieli, jak szybko ich sen się ziści.

article cover
East News

Latające lotniskowce. Amerykańskie sterowce Akron i Macon

Eskorta dalekodystansowych bombowców była wówczas ogromnym problemem, gdyż zasięg operacyjny większości ówczesnych myśliwców nie przekraczał 400 kilometrów. Natomiast podstawowy radziecki bombowiec dalekiego zasięgu Tupolew TB-1 miał zasięg ponad 500 kilometrów, a wchodzący właśnie do produkcji TB-3 miał bombardować cele oddalone o 1000 kilometrów od bazy.
Dużo dalej w konstruowaniu latających lotniskowców poszli Amerykanie, którzy w latach 1931-1933 wprowadzili do służby w US Navy dwa duże sterowce szkieletowe typu "Akron". Budowę pierwszego z nich, USS „Akron”, rozpoczęto 31 października 1929 w Goodyear Airdock w Springfield Township. Do służby wszedł dwa lata później i służył jako sterowiec rozpoznawczy.
Już w czasie Wielkiej Wojny Brytyjczycy i Niemcy prowadzili eksperymenty dotyczące podwieszania myśliwców pod sterowce, jednak dopiero Amerykanie przekuli pomysł w prawdziwy latający lotniskowiec z warsztatami, hangarami i całym zapleczem potrzebnym lotnikom.
W 1932 roku postanowiono go przebudować na powietrzny lotniskowiec. Samoloty przenoszone w zabudowanych wewnątrz kadłuba hangarach miały zwiększyć zasięg rozpoznania i przede wszystkim ochronić zarówno okręty floty, jak i sam sterowiec przed atakiem.
+8
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas