Ankieta powie, czy jesteś uzależniony od Facebooka
Norwescy naukowcy opracowali zestaw sześciu pytań, pomagających w ustaleniu, czy nasze korzystanie z Facebooka przybrało już postać kompulsywną. Aby przekonać się, czy cierpimy na uzależnienie od mediów społecznościowych, warto sprawdzić, jak wypadamy na Skali Uzależnienia od Facebooka opracowanej na uczelni w Bergen.
- Poświęcasz wiele czasu na myślenie o Facebooku lub planowanie, co umieścisz na portalu.
- Odczuwasz potrzebę, by zaglądać na Facebooka coraz częściej i dłużej.
- Korzystasz z Facebooka, aby zapomnieć o problemach w życiu osobistym.
- Próbowałeś świadomie ograniczyć czas spędzany na Facebooku, ale bez powodzenia.
- Jeśli nie masz możliwości sprawdzić, co dzieje się na Facebooku, stajesz się niespokojny i podenerwowany.
- Korzystasz z Facebooka tak często i długo, że ma to negatywny wpływ na twoją pracę lub edukację.
Gdy uzyskana suma punktów wynosi co najmniej 24, można śmiało mówić o uzależnieniu. Czas poszukać grupy wsparcia - tylko nie na Facebooku!
Główna autorka opublikowanego w "Psychological Reports" badania, Cecilie Schou Andreassen z Uniwersytetu w Bergen, pociesza tych, którzy uzyskali w teście wysoki wynik: Nie jesteście sami! Psycholog mówi: "Wskaźniki korzystania z Facebooka rosną szybko. Mamy już do czynienia z odmianą uzależnienia od internetu: uzależnieniem od mediów społecznościowych".
Zespół Andreassen przebadał 423 studentów, w tym 227 kobiet i 196 mężczyzn. Oprócz ankiety dotyczącej Facebooka, uczestnicy wypełniali też testy osobowościowe. Co łączy uzależnionych od Facebooka?
"Uzależnienie częściej występuje u młodszych użytkowników. Doszliśmy też do wniosku, że jednostki nacechowane niepokojem oraz niepewnością w towarzystwie spędzają na Facebooku więcej czasu niż osoby pewne siebie. Być może ci, których bezpośrednie kontakty z ludźmi stresują, wolą porozumiewać się przez media społeczne zamiast spotykać z innymi twarzą w twarz" - stwierdzają autorzy badań.
Z drugiej strony, zestawienie ankiet przeprowadzonych przez Andreassen wykazało, że wielu "uzależnionych od Facebooka" to ekstrawertycy, czyli osoby otwarte i potrzebujące wielu bodźców oraz kontaktów międzyludzkich.