Co naprawdę robią dzieci w sieci? Te dane zszokują rodziców

Najmłodsi Polacy spędzają w internecie nawet 4,5 godziny dziennie. Blisko połowa ma kontakt z erotyką. TikTok i inne media społecznościowe wciągają wszystkich na długie godziny. Nowy raport odsłania szokującą prawdę o cyfrowym życiu dzieci w sieci.

Zagrożenia dzieci i młodzieży w Internecie
Zagrożenia dzieci i młodzieży w Internecie123RF/PICSEL

Dostępny jest już raport z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w Internecie, stworzony we współpracy przez Instytut Cyfrowego Obywatelstwa, Polskie Badania Internetu, PKDP oraz Gemiusa.

Niniejszy raport dostarcza niezbite dowody, które sprawiają, że od teraz nikt nie ma już podstaw, by twierdzić, że "dzieci w mediach społecznościowych nie ma"
Magdalena Bigaj, prezeska Fundacji "Instytut Cyfrowego Obywatelstwa"

Nowe dane na temat korzystania z Internetu przez dzieci i młodzież

Internet skrywa wiele niebezpieczeństw, które czyhają również i na najmłodszych użytkowników. Z raportu wynika, że prawie 90% (niemal 2,5 mln) dzieci w grupie wiekowej 7-14 lat korzysta codziennie z Internetu lekko ponad 4 godziny dziennie, używając do tego celu urządzeń mobilnych. Młodzież do lat 18 przebywa "w sieci" jeszcze dłużej - prawie 4 i pół godziny. Najwięcej czasu obie grupy spędzają na serwisach społecznościowych - ponad dwie godziny dziennie, głównie na telefonach lub tabletach.

Obydwie grupy znaczną uwagę przykładają do kategorii edukacja oraz kultura i rozrywka, a na trzecim miejscu plasuje się erotyka.

Kategoria edukacja zawiera w sobie portale i fora edukacyjne, strony ze ściągami, spisy szkół, dzienniki elektroniczne, programy do nauki języków itp.

Na kategorię kultura i rozrywka składają się gry i serwisy o grach, muzyka i serwisy audio oraz kultura, literatura, teatr, wystawy - w tej kolejności najczęściej wybierane treści w obu grupach wiekowych.

W kategorii erotyka znajdują się serwisy i aplikacje zawierające treści o charakterze erotycznym dostępnych tylko dla użytkowników pełnoletnich. W analizowanym okresie (IV kwartał 2024 r.) aż 1,4 mln użytkowników w wieku 7-14 lat odwiedziło serwisy erotyczne, a w grupie 15-18 lat - 805 tys. osób. To oznacza, że co drugi internauta poniżej osiemnastego roku życia miał kontakt z treściami o charakterze erotycznym średnio przez 10-14 minut dziennie.

Na jakich stronach przebywają dzieci i młodzież?

Raport ujawnił, że dzieci w grupie 7-14 lat najczęściej korzystają z serwisów społecznościowych oraz z treściami wideo, jednak kolejne portale z listy różnią się w zależności od używania telefonu lub komputera. Na komórce w top 10 znajdują się domeny z treściami erotycznymi i rozwiązywaniami zadań szkolnych, a na komputerze platformy streamingowe.

W przypadku grupy wiekowej 15-18 lat sytuacja wygląda bardzo podobnie, młodzież korzysta z aplikacji takich jak Facebook, Instagram, YouTube czy WhatsApp.

Większość serwisów społecznościowych jest dostępna dla użytkowników powyżej 13 roku życia, jednak łatwo można tę liczbę sfałszować - wystarczy podać nieprawdziwą datę urodzenia. Zawężając dane, możemy dojść do konkluzji, że blisko 40% całej populacji dzieci w wieku 7-14 lat korzysta z przynajmniej jednej z tych aplikacji: TikToka, Facebooka lub Instagrama.

Jak się okazuje, to TikTok najbardziej pochłania uwagę użytkowników, którzy średnio ponad 2 godziny dziennie korzystają z tej platformy, włączając ją średnio 17 razy w ciągu doby. Można więc oszacować, że w Polsce jest 300 tys. dzieci poniżej 13 roku życia, które codziennie spędzają na tym serwisie co najmniej dwie godziny dziennie.

Jak możemy budować świadomość społeczną?

Przede wszystkim należy uświadomić dorosłych - rodziców, nauczycieli itp. - o zagrożeniach, jakie niesie za sobą korzystanie z Internetu przez osoby w młodym wieku. Nie należy winić młodych - warto z nimi rozmawiać o problemach, jakie występują w Internecie, aby wytłumaczyć i chronić przed nadużyciami w ich stronę.

Cały raport jest dostępny do pobrania za darmo tutaj.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!