E-maile zmniejszają produktywność

Najnowsze badania wskazują, że odbieranie e-maili w pracy powoduje duży stres. Co więcej, wiele osób wykazuje oznaki uzależnienia.

article cover
AFP

Niektórzy użytkownicy poczty elektronicznej sprawdzają swoje skrzynki nawet 30 do 40 razy na godzinę! Dowodzi to tezy, że e-mail stał się nieodłącznym elementem naszego życia, wskazuje też na uzależnienie.

Internauci starają się jednak ukryć ten fakt - jedynie 35 proc. internautów przyznało się do sprawdzania poczty co 15 minut. Reszta czyni to rzadziej - czytamy w serwisie Ars Technica.

Jak wykazały badania naukowców z uniwersytetów w Glasgow i Paisley, odbieranie służbowych e-maili powoduje także stres (wykryty u ok. 1/3 badanych), wynikający z poczucia, że trzeba na nie jak najszybciej odpowiedzieć. Jedynie 38 proc. ankietowanych stwierdziło, że e-maile go u nich nie wywołują. Wynika to jednak z faktu, że odpowiadają na nie z opóźnieniem - twierdzą badacze.

Microsoft ostatnio ogłosił, że pracownicy potrzebują około 15 minut na powrót do pełnej produktywności po odebraniu służbowego telefonu lub e-maila. Ciągłe sprawdzanie poczty przyczynia się do znacznego zmniejszenia produktywności.

Wnioski? Pracodawcy powinni zmniejszyć nacisk wywierany na swych podwładnych związany z odpowiadaniem na korespondencję elektroniczną. Pracownicy z kolei powinni powstrzymać się od tak częstego sprawdzania swojej skrzynki. Łatwiej jednak powiedzieć niż zrobić.