Jak nie stracić danych z komputera?

Pliki przechowywane w komputerach są często bardzo cenne. Jeśli sprzęt działa bez zarzutu, rzadko zwracamy uwagę na ich właściwą archiwizację. Jednak w przypadku wielu nieprzewidzianych zdarzeń może okazać się, że nasze dane zostaną bezpowrotnie utracone. Co może wtedy grozić zawartości naszego komputera? Oto 5 zasad bezpiecznego przechowywania danych.

Kopie plików najlepiej trzymać w kilku miejscach
Kopie plików najlepiej trzymać w kilku miejscachmateriały prasowe

Komputer - niezależnie od tego, czy został kupiony miesiąc czy rok temu, może paść ofiarą kradzieży, wirusa lub zostać uszkodzony. Co wtedy stanie się z danymi zgromadzonymi na dysku? Jak je odpowiednio zabezpieczyć, aby nie mogły być odczytane i wykorzystane przez osoby trzecie? Jeśli chcemy uniknąć takich problemów, warto zadbać o bezpieczeństwo swoich plików już dziś.

Zasada 1: Chroń swój komputer

Równolegle z rosnącą popularnością laptopów rośnie też liczba ich kradzieży. Policja nieustannie apeluje o zachowanie ostrożności i niepozostawianie komputerów bez nadzoru w miejscach publicznych czy samochodach. Dlatego komputer zawsze powinien mieć włączone szyfrowanie dysku twardego, a konto użytkownika należy zabezpieczyć hasłem trudnym do odgadnięcia.

"Data urodzenia właściciela czy kombinacje klawiszy, jak słynne "QWERTY" są najpopularniejszymi, czyli najłatwiejszymi do złamania hasłami. Mocne hasło powinno składać się z kombinacji wielkich i małych liter, a także cyfr i znaków specjalnych, czyli @, %, #, itp. To powinno utrudnić złodziejowi uzyskanie dostępu do danych zgromadzonych na komputerze" - tłumaczy Jędrzej Szcześniak, współtwórca wirtualnego dysku Replik.pl.

Zasada 2: Walcz ze złośliwym oprogramowaniem

Z pojęciem "wirusa komputerowego" spotkał się chyba każdy. Złośliwe oprogramowanie może wykraść prywatne dane lub nawet całkowicie usunąć je z pamięci komputera. Na rynku dostępnych jest wiele programów antywirusowych, które pomagają walczyć z niechcianymi gośćmi. Posiadanie  "antywirusa" na swoim komputerze stało się dziś nie luksusem, a koniecznością.

Roczna licencja użytkowania takiego programu to koszt ok. 60-150 zł. Możemy także zdecydować się na któryś z dostępnych bezpłatnych programów. Zazwyczaj nie posiadają one niektórych funkcji, lecz zapewniają podstawową ochronę systemu. Należy także zadbać o to, aby zawsze posiadać aktualną wersję systemu operacyjnego oraz aplikacji użytkowych takich jak przeglądarka, pakiet biurowy czy czytnik pdf.

Zasada 3: Rób kopie zapasowe

Nawet jeśli nasz komputer jest dobrze chroniony, to wystarczy gwałtowny skok napięcia w gniazdkach elektrycznych aby spowodować nieodwracalne straty. Dlatego zawsze warto skopiować najważniejsze pliki na inny nośnik, aby w razie potrzeby móc je szybko odtworzyć. 

"Dziś waga plików, które każdy z nas trzyma na swoim komputerze, jest dużo większa, niż jeszcze kilka lat temu. Filmy, zdjęcia, gry i muzyka zajmują sporo miejsca, dlatego ważny jest dobór odpowiednich nośników. Czasy dyskietek, zdolnych pomieścić jedynie kilka plików, minęły już bezpowrotnie. Warto rozejrzeć się za najlepszym dla naszych potrzeb rozwiązaniem" - mówi Jędrzej Szcześniak.

Kopie danych możemy przechowywać na pamięci USB (popularny pendrive), dyskach zewnętrznych oraz ostatnio coraz bardziej popularnych dyskach wirtualnych. W ostatnich latach płyty CD i DVD błyskawicznie tracą na popularności ze względu na małą pojemność, utrudniony wielokrotny zapis oraz fakt, że np. netbooki i tablety nie posiadają stacji dysków.

Zasada 4: Myśl o przyszłości

Każdy nośnik fizyczny z czasem traci swoje właściwości i może dojść do utraty przechowywanych na nim danych. O ich bezpieczeństwo na płytach CD i DVD możemy być spokojni od dwóch do około 10 lat. Im lepszej jakości i staranniej przechowywana płyta, tym dłuższy czas eksploatacji. Co dwa-trzy lata powinniśmy jednak sprawdzać czy nagrane płyty nadal można odczytać.

"Popularne pendrive’y ze względu na niewielkie rozmiary i odporność na uszkodzenia również nie są wieczne: w zależności od intensywności użytkowania mogą posłużyć do około 10 lat" - tłumaczy Szcześniak. "Dodatkowo, pomimo znacznego spadku cen pamięci USB, 1 GB pojemności nadal jest dość drogi" - dodaje.

Rozwiązaniem dużo korzystniejszym finansowo jest dysk zewnętrzny. Podłączany do komputera za pomocą portu USB, skomunikuje się niemal z każdym urządzeniem, a szeroki wachlarz pojemności (od 500 GB do nawet kilkunastu terabajtów) pozwala na archiwizowanie nawet dużych ilości danych.

Jednak jeśli nie chcemy mnożyć dodatkowych kosztów, warto zdecydować się na dysk wirtualny. Obok płatnych rozwiązań (np. Dropbox, Google Drive) możemy wybrać rozwiązania zupełnie wolne od opłat

Zasada 5: Trzymaj kopie plików w kilku miejscach

W celu odpowiedniego zabezpieczenia danych specjaliści polecają nie tylko regularne wykonywanie kopii zapasowej zgromadzonych plików i multimediów, lecz także zapisywanie ich w kilku miejscach. Dlatego najlepiej regularnie, np. raz w miesiącu, skopiować najważniejsze dokumenty na dysk zewnętrzny lub pendrive oraz także na dysk wirtualny.

Dzięki takiemu rozwiązaniu, zdjęcia z rodzinnych wypadów czy ulubiona muzyka oprą się nie tylko próbie czasu, lecz także nieprzewidzianym wypadkom.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas