Startupowcy z Imagine Cup podbijają świat biznesu

Imagine Cup 2015 okazał się wielkim sukcesem młodych twórców IT. Polscy finaliści największego na świecie turnieju technologicznego rozwijają i już komercjalizują swoje pomysły. Wyjście z garażu i płynne przejście do świata biznesu umożliwił im program akceleracji biznesowej, do którego wybrał ich ekspert z zakresu inwestycji ICT - fundusz Zernike Meta Ventures zaproszony do przyjrzenia się projektom startującym w Imagine Cup przez Microsoft.

Photon to dzieło polskiej drużyny Toast and Brains, która reprezentowała biało-czerwone barwy podczas finałów Imagine Cup w kategorii World Citizenship w Seattle
Photon to dzieło polskiej drużyny Toast and Brains, która reprezentowała biało-czerwone barwy podczas finałów Imagine Cup w kategorii World Citizenship w Seattlemateriały prasowe

W kolejnej edycji konkursu współorganizowanego jak co roku, z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego, Microsoft zapowiada jeszcze silniejsze wsparcie dla komercjalizacji pomysłów o największym potencjale biznesowym. Rejestracja do Imagine Cup 2016 już ruszyła. W Polsce otwarcie kolejnej edycji konkursu będziemy świętować podczas wydarzenia - Lublin Startup Festival powered by Imagine Cup, czyli festiwalu polskiej sceny startupowej, zaplanowanego na 22 i 23 października. Honorowy patronat nad całością objął Marszałek Województwa Lubelskiego - Sławomir Sosnowski.

Imagine Cup 2016

W Imagine Cup 2016 będzie jeszcze mocniej koncentrował się na realnym wsparciu biznesowym i inwestycyjnym, dzięki którym droga do własnego startupu stanie się o wiele mniej wyboista. Program akceleracji biznesowej zostanie rozbudowany, a fundusz Zernike Meta Ventures zaoferuje jeszcze więcej możliwości rozwoju dla najlepszych idei.

Jedną z ciekawostek tegorocznej edycji jest dodatkowa kategoria w ramach współpracy Microsoft z NASA. Uczniowie w wieku od 6-ciu do 18-tu lat zostali zaproszeni do wzięcia udziału w Imagine Cup Earth - konkurencji programowania zarówno dla początkujących jak i zaawansowanych. W trzech rundach korzystając z potężnej bazy danych gromadzonych przez NASA uczestnicy mogą tworzyć gry, aplikacje i symulacje mające na celu lepsze zrozumienie naszej planety, poprawę jakości życia oraz zabezpieczenie jak najlepszej przyszłości. Nagrody pieniężne o łącznej kwocie 36 000 USD zostaną podzielone pomiędzy 18 zwycięzców wyłonionych ze wszystkich rund.

Kolejną dodatkową konkurencją jest Hello Cloud Challenge, w ramach której w każdym miesiącu student, który przedstawi projekt wykorzystujący możliwości chmury Microsoft w najbardziej innowacyjny sposób i uzyska uznanie jury, ma szansę wygrać 1 000 USD. Studenci zgłaszający się do tegorocznej edycji Imagine Cup, uzyskają ponadto dostęp do narzędzi Visual Studio Community 2015, Windows 10 SDK oraz Microsoft Azure. Wszelkie informacje dotyczące darmowej subskrypcji Microsoft Azure dla studentów można znaleźć pod tym linkiem.

Lublin już wkrótce stolicą polskich startupów

W Polsce inauguracja rejestracji Imagine Cup 2016 będzie przebiegać w wyjątkowej atmosferze. Wszystko za sprawą Lublin Startup Festival powered by Imagine Cup zaplanowanego na 22 i 23 października. Na dwa dni Lublin zamieni się w stolicę polskiej sceny startupowej. Ponad 1 000 uczestników, warsztaty technologiczne, expo najlepszych projektów Imagine Cup z poprzedniego roku oraz cała masa informacji o startupach, dla startupów i od startupów - to tylko urywek tego, co czeka uczestników festiwalu.

Podczas Lublin Startup Festival powered by Imagine Cup zespoły, które pragną wziąć udział w tegorocznej edycji technologicznych mistrzostw świata, będą miały okazję zaprezentować swoje pomysły przed specjalnym jury. Najlepsze z nich mają szansę nie tylko otrzymać wartościowe nagrody - takie jak wsparcie biznesowe w postaci grantu programu Microsoft BizSpark - lecz także mogą dostać się do grupy finalistów krajowych tegorocznego konkursu Microsoft Imagine Cup. Ta przepustka do finału jest zarazem przepustką do własnego, startupowego biznesu.

Polski rynek startupowy wciąż ma wiele do zaoferowania, a w naszym rodzimym kotle młodych firm co rusz pojawiają się diamenty, które wystarczy wyłowić i oszlifować. Dlatego Microsoft startuje z kolejną, czternastą już edycją Imagine Cup. Rejestracja już ruszyła i dostępna jest tutaj. Tegoroczny konkurs kładzie jeszcze większy nacisk na budowanie platformy pomiędzy pomysłami studentów a światem biznesu. Cel jest prosty - jak najsilniej wspierać rozwój polskiej Doliny Krzemowej, znaleźć perełki polskiej sceny IT i przyspieszyć nadejście "polskiego Skype’a". Zeszłoroczni laureaci już zmierzają w tym kierunku.

Wielka Czwórka

Photon, Smart Mirrors, Bandbarian oraz Cervi. To właśnie cztery startupy, które zawojowały zeszłoroczny turniej Imagine Cup i stają obecnie przed wielką biznesową szansą na rynkowy sukces. Niektóre z nich już rozpoczęły komercjalizowanie swoich technologii oraz złożyły wnioski patentowe na ich zabezpieczenie.

Jednym z nich jest Smart Mirrors. To zarówno nazwa projektu jak i samej drużyny. "Mądre Lusterka" okazały się niekwestionowanym liderem finałów krajowych Imagine Cup 2015 zdobywając aż sześć nagród. Studenci z Poznania i Warszawy stworzyli rozwiązanie znacznie zwiększające bezpieczeństwo motocyklistów. Dzięki telefonowi umieszczonemu w obszarze klatki piersiowej, specjalnej aplikacji oraz konstrukcji lusterek, kierowca motocykla nie musi już dopasowywać ustawienia lusterek w zależności od pozycji ciała, ponieważ dzieje się to automatycznie. To projekt unikalny w skali globalnej, dlatego Smart Mirrors ma już złożony wniosek o patent w trybie międzynarodowym. Studenci z Poznania zamierzają rozwijać swój pomysł znacznie szerzej i zdigitalizować całą jazdę na motocyklu oraz kompleksowo przeanalizować wszystkie dane generowane przez smart-urządzenia do niego podpięte.

Z kolei Photon to dzieło polskiej drużyny Toast and Brains, która reprezentowała biało-czerwone barwy podczas finałów Imagine Cup w kategorii World Citizenship w Seattle. Propozycja Toast and Brains zdobyła pierwsze miejsce w kategorii Projekty Społeczne w finałach krajowych. Innowacyjny projekt studentów Politechniki Białostockiej uczy dzieci programowania i logicznego myślenia poprzez zabawę ("funtertainment") z robocikami. W nauce programowania pomaga robot zintegrowany ze smartfonem, tabletem lub komputerem. Małe roboty pozwalają również wziąć udział w interaktywnych grach z innymi użytkownikami. Każdy Photon rozwija się wraz z jego właścicielem poprzez zdobywanie nowych umiejętności i zdolności.

Cervi - to grupa studentów z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Sami wymyślili, zaprojektowali i skonstruowali bezobsługowe drony, które czuwają nad bezpieczeństwem miejsc trudnych do ochrony tradycyjnymi metodami. Autonomicznie poruszający się dron, dokonujący bieżącej analizy monitorowanego obrazu w chmurze, jest przeznaczony dla instytucji takich jak straż graniczna czy służby ratownicze. Skonstruowali jednak nie tylko drony, lecz cały system transmisji i analizy danych w czasie rzeczywistym, wykorzystując do tego możliwości oferowane przez rozwiązania chmurowe (Microsoft Azure) i maszynowe uczenie się. Są oni finalistami tegorocznej edycji Microsoft Imagine Cup 2015.

I wreszcie - last but not least - Bandbarian. To gra autorstwa Serious English Name, drużyny studentów z Uniwersytetu Łódzkiego, którzy reprezentowali Polskę na turnieju Imagine Cup w kategorii Games. Wbrew pozorom Bandbarian nie jest jednak typową grą. To przede wszystkim projekt zachęcający gracza do całkiem analogowego wysiłku fizycznego. Wszystko dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu technologii wearables: opaski fitbit, którą gracz zakłada na nadgarstek. Dzięki niej gra śledzi wyniki aktywności fizycznej użytkownika i przekłada je na progres wojownika (barbarzyńcy) w grze. Gra śledzi losy wojownika podczas jego misji, aby stać się silniejszym. Żeby jednak osiągnąć ten cel - gracz musi ćwiczyć razem z postacią. Gra oblicza z opaski takie parametry jak kondycja, liczba spalonych kalorii, tężyzna fizyczna, sprawność czy szybkość użytkownika. Dzięki pomysłowi łódzkich studentów granie w gry komputerowe przestanie już kojarzyć się z siedzeniem na kanapie z padem w ręku i popcornem na stole.

Microsoft jest dziś jednym z głównych mecenasów polskiej sceny IT. Firma z Redmond prowadzi dziś ścisłą współpracę z 47 największymi technicznymi uczelniami wyższymi w Polsce. Tylko w 2014 roku zainwestowała we wsparcie studentów i rozwój startupów łączną kwotę 167 milionów złotych, co przełożyło się między innymi na powstanie 4000 nowych miejsc pracy oraz bliski zeru współczynnik bezrobocia pośród młodych osób, które skorzystały z programów Microsoft.

materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas