Uwaga na fałszywe maile od oszustów podszywających się pod te firmy

Cyberprzestępcy nadal bardzo chętnie podszywają się pod dobrze znany firmy ze świata technologii, a także pod kurierów i sklepy internetowy, wykorzystując rosnące uzależnienie od zakupów online - ostrzegają eksperci Check Point Research. Na co należy uważać?

Już trzeci kwartał z rzędu Microsoft jest najczęściej wykorzystywaną marką w kampaniach phishingowych, czyli działaniach mających za cel przejęcie danych logowania - wynika z raportu Brand Phishing Report stworzonego przez Check Point Research. W drugim kwartale roku aż 45% tego typu kampanii hakerskich wykorzystywało wizerunek firmy znanej głownie z systemu Windows i pakietu Office. Sytuację potwierdzają również komunikaty Microsoftu, który w ostatnich tygodniach ostrzegał m.in. przed rosyjską kampanią Nobelium, atakującą jej użytkowników.

- Cyberprzestępcy nadal podszywają się pod zaufane marki, aby nakłonić ludzi do ujawnienia swoich danych osobowych. Przestępcy liczą na brak czujności i błąd ludzki zarówno podczas zakupów internetowych jak i odczytywania e-maili. Jak zawsze, zachęcamy użytkowników do zachowania ostrożności podczas ujawniania swoich danych oraz otwierania załączników czy linków z e-maili, które rzekomo pochodzą od firm takich jak Amazon, Microsoft czy DHL - dodaje Wojciech Głażewski, dyrektor Check Point Software w Polsce. 

Reklama

Popularność zakupów internetowych nieustannie rośnie o czym pamiętają również cyberprzestępcy. O ile w pierwszym kwartale 2021 r. wśród najczęściej "imitowanych" branż, zaraz za technologiczną, była bankowość i finanse, tak w okresie kwiecień-czerwiec na drugim miejscu podium umiejscowił się handel detaliczny prawdopodobnie za sprawą kampanii wyprzedażowej Amazon Prime Day. Zdaniem ekspertów Check Pointa cyberprzestępcy w ostatnich trzech miesiącach chętnie wykorzystywali również wizerunek DHL (26%) oraz właśnie Amazona (13%), który od tego roku oficjalnie dostępny jest również w Polsce.

- Cyberprzestępcy nieustannie ponawiają próby kradzieży danych osobowych i logowania, podszywając się pod wiodące marki. W okresie poprzedzającym Amazon Prime Day zarejestrowano ponad 2300 nowych domen nawiązujących do marki Amazon - powiedział Omer Dembinsky, kierownik grupy ds. badań danych w Check Point Software. 

Najczęściej wykorzystywane marki w kampaniach phishingowych

  1. Microsoft (45%)
  2. DHL (26%)

  3. Amazon (11%)

  4. Bestbuy (4%)

  5. Google (3%)

  6. LinkedIn (3%)

  7. Dropbox (1%)

  8. Chase (1%)

  9. Apple (1%)

  10. Paypal (0.5%)
INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: e-mail | phishing | Microsoft
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama