Wielka awaria w Internecie związana z firmą OVH
OVH, jeden z największych dostawców usług dla firmy i stron internetowych, po godzinie 9 rano zaczął mieć duże problemy. Kilkadziesiąt stron, w tym Pkp.pl, przestało działać. OVH twierdzi, że po godzinie 12:00 awaria została usunięta. Mamy pełne oświadczenie szefa OVH w tej sprawie.
Przypomnijmy, problemy miały takie strony WWW jak m.in.: PKP.pl, Jakdojade.pl, Niezależna.pl, Wirtualnemedia.pl, Playboy.pl i Kwejk.pl. Firmy zgłaszały również awarie związane z usługami pocztowymi i hostingowymi. "Robimy wszystko, aby jak najszybciej usunąć awarię" - napisał wtedy na Twitterze Octave Klaba, dyrektor zarządzający OVH.
W trakcie trwania awarii otrzymaliśmy oficjalny komentarz OVH: "Z uwagi na awarię części sieci szkieletowej OVH oraz niedostępność zasilania w centrum danych Strasbourg, część klientów OVH nie ma dostępu do usług zlokalizowanych w centrach danych w Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz Francji. Dostęp do usług jest możliwy w centrach danych: w Warszawie, Kanadzie oraz w centrum danych P19 Paryż - Francja"
Po godzinie 11:00 udało się przywrócić do życia część stron i usług.
Po godzinie 12:20 szef firmy poinformował, że wszystko powinno powrócić do normy. Oczywiście niektóre z dotkniętych awarią stron nadal mogę nie działać prawidłowo.
Poniżej prezentujemy pełne oświadczenie szefa OVH, wyjaśniające całe zajście:
"Dziś rano miały miejsce dwa niezależne od siebie incydenty: pierwszy miał wpływ na francuskie centrum danych w Strasburgu (SBG), drugi dotknął usługi zlokalizowane w Roubaix na północy Francji (RBX). W centrum w Strasburgu (SBG) działają 3 centra danych OVH, a 1 jest w budowie. W RBX uruchomionych jest 7 centrów danych.
Strasburg (SBG):
Centrum danych w Strasburgu doświadczyło problemów z energią elektryczną. Zasilanie zostało wznowione, a usługi dla klientów firmy są przywracane. Dla części klientów firmy usługi i serwisy na nich hostowane są już dostępne. Czas przywrócenia pozostałych usług wyniesie od 5 minut do 3-4 godzin (w momencie publikacji oświadczenia, zapewne już rozwiązano problemy - przyp. redakcja).
System monitoringu OVH pozwala na bieżąco sprawdzać, którzy klienci nadal odczuwają skutki awarii - firma cały czas pracuje nad ich przywróceniem.
Roubaix (RBX):
Wystąpił problem z naszą siecią światłowodową, która łączy centrum danych w Roubaix z punktami pozwalającymi na połączenie z innymi sieciami, zlokalizowanymi w Paryżu, Frankfurcie, Amsterdamie, Londynie oraz Brukseli. Źródłem problemu był błąd oprogramowania na sprzęcie sieciowym, który spowodował utratę konfiguracji i trudności z połączeniem w RBX. Z chwilą zdiagnozowania problemu, pracownicy OVH uruchomili kopię zapasową konfiguracji oprogramowania, a centrum danych może ponownie działać. Incydent w Roubaix został już rozwiązany. Obecnie zespół OVH razem z producentem oprogramowania szuka źródła błędu, aby wyeliminować podobne zdarzenia w przyszłości.
OVH obecnie sprawdza informacje o czasie przywrócenia pełnego działania centrum danych w Strasburgu dla wszystkich usług oraz klientów firmy. OVH opublikuje ponadto wszystkie szczegóły techniczne dotyczące źródła obu incydentów.
Bardzo i szczerze przepraszamy wszystkich naszych Klientów oraz Użytkowników sieci, którzy zostali dotknięci przez zaistniałą sytuację. Doświadczyliśmy jednocześnie dwóch, niezależnych zdarzeń, które wpłynęły na wszystkich Klientów Roubaix (RBX) między godziną 8:15 a 10:37 oraz wszystkich Klientów centrum danych w Strasburgu między godziną 07:15 a 11:15. Prace nad przywróceniem pełnego działania data center w Strasburgu nadal trwają".
Czym jest OVH?
OVH jest dostawcą hiperskalowalnych rozwiązań chmurowych. Założona w 1999 we Francji, przez polską rodzinę Klaba, grupa OVH zarządza 27 centrami danych w 12 lokalizacjach, na 4 kontynentach. Firma rozwija globalnie własną sieć światłowodową oraz zarządza zintegrowanymi usługami hostingowymi. OVH dostarcza rozwiązania technologiczne dla ponad 1000 000 klientów na całym świecie. Polski oddział OVH został założony we Wrocławiu w 2004 roku.