Wszyscy przechodzą na Xiaohongshu. Ma zastąpić TikToka
W obliczu groźby zamknięcia TikToka w Stanach Zjednoczonych, inna chińska aplikacja zaczyna zwracać na siebie uwagę. Amerykańscy użytkownicy (i nie tylko) masowo przechodzą na chińską platformę Xiaohongshu (znaną też jako RedNote), która awansowała właśnie na pierwsze miejsce wśród darmowych aplikacji w App Store i została liderem w kategorii aplikacji społecznościowych na iPhone’a.
Z TikToka korzysta w Stanach Zjednoczonych ok. 170 mln użytkowników - użytkowników, którzy już w najbliższą niedzielę będą być może musieli pożegnać się z ulubioną aplikacją. I wydaje się, że podczas gdy sędziowie Sądu Najwyższego zastanawiają się nad przyszłością platformy w Stanach Zjednoczonych, powoli zaczynają oni dokonywać przesiadkowego wyboru. A jest nim inna niezwykle popularna chińska aplikacja społecznościowa o nazwie Xiaohongshu (w wolnym tłumaczeniu „Mała Czerwona Książeczka”) lub REDnote, jak funkcjonuje w języku angoelskim nazywają ją anglojęzyczni użytkownicy.
Jak podaje CNN, powołując się na firmę badawczą Qian Gua, platforma założona w 2013 roku jest jedną z największych chińskich aplikacji mediów społecznościowych z 300 milionami użytkowników. Opisywana jako chińska odpowiedź na Instagram, stała się szczególnie popularna dzięki udostępnianiu wskazówek na temat podróży, makijażu i mody. Brzmi jak TikTok? Zdecydowanie, to właśnie dlatego, chociaż wcześniej nie zyskała większego znaczenia poza Państwem Środkiem, teraz zaczyna “błyszczeć”.
Co po TikToku?
Aplikacja Xiaohongshu awansowała dziś na pierwsze miejsce wśród darmowych aplikacji w amerykańskim App Store, jest również liderem w kategorii aplikacji społecznościowych na iPhone’a. W naszym kraju jest drugą najpopularniejszą aplikacją w sklepie Apple, zaraz za ChatGPT i najpopularniejszą aplikacją społecznościową, więc trend jest dobrze widoczny, chociaż u nas TikTok jest obecnie niezagrożony.
To efekt szeroko zakrojonej kampanii promocyjnej twórców treści na TikToku, którzy w obawie przed utratą ogromnych dochodów, promują Xiaohongshu na swoich kontach, zachęcając swoich obserwatorów do przeniesienia się na tę platformę. Mówiąc krótko, korzystają z niej jako formy zabezpieczenia swojej obecności w mediach społecznościowych.
Dlaczego Xiaohongshu?
Xiaohongshu ma wiele cech, które przyciągają twórców szukających alternatywy dla TikToka, jak układ przypominający Pinterest, postrzeganie jako chińskiego odpowiednika Instagrama oraz zaawansowane funkcje społecznościowego handlu. Aplikacja ma za sobą solidny wzrost, a podczas pandemii COVID-19 zdobyła ogromną popularność wśród młodszych chińskich konsumentów. Obecnie może pochwalić się 300 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie, z których 79 proc. stanowią kobiety.
Startup Xiaohongshu przyciągnął również uwagę inwestorów i jak czytamy w publikacji na stronie TechCrunch, do tej pory zebrał około 917 milionów dolarów w ramach finansowania venture capital, od takich firm jak Tencent, Alibaba, ZhenFund, DST, HongShan i 13 innych. Po sprzedaży wtórnej udziałów w 2024 roku aplikację wyceniono na 17 miliardów dolarów.
Według raportu Bloomberga, Xiaohongshu ma zwiększyć swoje zyski do ponad 1 miliarda dolarów w 2024 roku fiskalnym (w zeszłym roku osiągnęło miliard dolarów kwartalnych przychodów według raportu Financial Times), przygotowując się do potencjalnego wejścia na giełdę. Ten wzrost wskazuje nie tylko na potencjał aplikacji, ale również obiecujące możliwości, jakie może przynieść twórcom. Co prawda nie jest jasne, czy Xiaohongshu utrzyma obecne zainteresowanie, zwłaszcza jeśli TikTok podda się woli amerykańskiej administracji i w efekcie pozostanie dostępny w USA albo czy nie podzieli losu platformy ByteDance, kiedy zyska masową popularność wśród amerykańskich użytkowników.