Za mało seniorów w internecie

W Polsce z internetu nie korzystają wszyscy - nadal na cyfrowe wykluczenie skazani są starsi obywatele naszego kraju. Jak można to zmienić?

Teresa Lipowska, która wspólnie z Akademią e-Seniora uczy się obsługi internetu
Teresa Lipowska, która wspólnie z Akademią e-Seniora uczy się obsługi internetumateriały prasowe

Według badań mniej, niż 10 proc. polskich seniorów surfuje po internecie - wynik ten należy do najniższych w Unii Europejskiej. W Szwecji i w Holandii ponad połowa seniorów to internauci. Z internetu w Polsce korzysta około 1,2 miliona osób w wieku powyżej 55 lat, w tym około 400 000 osób w wieku powyżej 65 lat. Choć odsetek osób starszych w populacji internautów stale rośnie, popularność Internetu wśród tej grupy jest ciągle niewystarczająca.

- Wykluczenie cyfrowe może wynikać z jednej strony z braku dostępu do odpowiednich technologii, a z drugiej z braku motywacji oraz umiejętności, pozwalających je wykorzystać. Wykluczenie dotyczy głównie internetu, który współcześnie jest kluczowym czynnikiem rozwoju zarówno osobistego, jak i społecznego - wyjaśnia dr Alek Tarkowski, socjolog nowych mediów z Uniwersytetu Warszawskiego.

Na czym polega problem? Najmłodsze pokolenie - niemal w pełni "cyfrowe" - nie czuje się odpowiedzialne za włączenie seniorów do świata nowych technologii i nie dzieli się kompetencjami z najbliższymi. Aby zlikwidować cyfrowy podział należy zadbać przede wszystkim o upowszechnienie edukacji w zakresie korzystania z internetu, ze wskazaniem wszelkich jego zastosowań i prostoty działania.

Skoro młodsi nie chcą przekazać potrzebnej wiedzy, ratunkiem są kursy organizowane przez lokalne samorządy, organizacje, instytucje, parafię, a także prywatne firmy. Jedną z takich inicjatyw jest Akademia e-Seniora, część programu społecznego UPC - "W jednej społeczności". Akademia jest odpowiedzią na społeczne zapotrzebowanie edukacji internetowej wśród osób po 50 roku życia. Celem programu jest przyczynienie się do wyrównywania szans i zapewnienie osobom starszym możliwości aktywnego uczestnictwa w wirtualnym świecie.

Z badań przeprowadzonych na początku 2009 przez UPC Polska wyłania się bardzo ciekawy profil seniora - uczestnika kursów. Jest on:

- optymistą, aktywnie spędzającym czas - 83 proc. kursantów prowadzi aktywny tryb życia, czyta prasę, chodzi do kina i teatru,

- ciekawy świata, chłonny wiedzy - 95 proc. Seniorów chce być na bieżąco i mieć stały dostęp do informacji.

Ponad połowa ankietowanych (68 proc.) nigdy wcześniej nie miała kontaktu z Internetem. Aż 74 proc. absolwentów Akademii e-Seniora po zakończonym kursie ma możliwość korzystania z komputera z dostępem do internetu, 41proc. komunikuje się z bliskimi a 54 proc. wyszukuje w internecie informacji dotyczących zakupów, podróży i spędzania wolnego czasu.

Na zajęcia uczęszczają najczęściej kobiety - to aż 70 proc. absolwentów Akademii. Niemal wszyscy absolwenci Akademii e-Seniora (93 proc.) chcą kontynuować przygodę z internetem.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas