Fotografia cyfrowa bez tajemnic [8]

Można rozróżnić kilka sposobów nastawiania ostrości: <b> Fixfocus</b> (FF, także Freefocus): gdzie nie jest wymagane nastawianie odległości od fotografowanego motywu. Taki rodzaj obiektywu jest tak skonstruowany, że uzyskiwana w nim głębia ostrości zapewnia ostre odwzorowanie wszystkich obiektów znajdujących się przez aparatem.

article cover
INTERIA.PL

Fokus ustawiany (manual focus - MF): w tym przypadku odległość od fotografowanego obiektu (mówimy także o ustawieniu ostrości) zostanie ustawiona ręcznie z wykorzystaniem odpowiedniej skali odległości.

Zdjęcia wykonane z niewielkiej odległości określane są jako zdjęcia makro. W przypadku aparatów cyfrowych, odległość od fotografowanego obiektu może wynosić nawet 2 cm. Nastawianie ostrości odbywa się automatycznie lub ręcznie.

Kolejnymi parametrami zdjęć są:

Głębia ostrości

Głębia ostrości jest zdolnością obiektywu do odwzorowania na powierzchni światłoczułej filmu lub przetwornika CCD, ostrego obrazu obiektów znajdujących się w różnej odległości od aparatu. Jeżeli ostry jest obraz obiektów, z których jeden znajduje się w płaszczyźnie stosunkowo bliskiej aparatowi, a drugi jest w płaszczyźnie od niego odległej, mówimy o dużej głębi ostrości. Jeżeli utworzony obraz posiada tylko ostrość jednego obiektu, a nie ma ostrości obiektów leżących przed lub za tym obiektem, mówimy o małej głębi ostrości. Na głębię ostrości ma wpływ otwór użytej do fotografowania przysłony - im mniejsze jest jej przymknięcie (czyli wyższa wartość), tym bardziej zwiększa się głębia ostrości.

Również konstrukcja obiektywu ma znaczenie - obiektywy szerokokątne (czyli o krótkiej ogniskowej) dają większą głębię ostrości niż teleobiektywy. Inną zależnością jest wzrost głębi ostrości wraz ze zwiększającą się odległością od fotografowanego motywu. Głębia ostrości może zostać wykorzystana jako narzędzie do kreowania odpowiedniej wymowy wykonanej fotografii - istotny motyw obrazu może zostać podkreślony jego ostrością, a mniej ważne elementy, mogą zostać przytłumione przez pozostawienie ich nieostrymi. Odwrotnie - fotografujący może mieć potrzebę uchwycenia w pełnej ostrości jak największą liczbę obiektów fotografowanej przestrzeni, np. w fotografii krajobrazowej.

Lampa błyskowa

Większość cyfrowych aparatów fotograficznych dysponuje wbudowaną lampą błyskową. Zadaniem jej jest dostarczyć oświetlenie fotografowanego motywu, wtedy gdy jest ono niezbędne. Wbudowane lampy błyskowe mogą posiadać wiele funkcji, najpowszechniej stosowane to: OFF - lampa wyłączona, AUTO - czyli włączanie lampy przez system pomiarowy aparatu przy zbyt niskim poziomie oświetlenia, redukcja "czerwonych oczu", oraz błysk wypełniający - czyli działanie lampy przy każdym wyzwoleniu migawki. Wiele modeli aparatów posiadają także możliwość synchronizowania zewnętrznych lamp błyskowych.

Balans bieli

Światło dzienne stosownie do pory dnia posiada różną temperaturę barwy. To także dotyczy światła z innych źródeł - żarówek, halogenów i innych. Poprawne oddanie kolorów na zdjęciu cyfrowym uzależnione jest od poprawnego funkcjonowania mechanizmu regulacji balansu bieli. Aparaty cyfrowe regulują balans bieli automatycznie, co jest szczególnie ważne, gdy dojdzie do sytuacji, w której fotografowany obiekt oświetlony jest różnymi rodzajami światła. Automatykę balansu bieli można odłączyć i użyć wstępnie zdefiniowanych ustawień. Wiele modeli aparatów cyfrowych umożliwia ręczne korygowanie balansu bieli, co może być przydatne np. dla osiągnięcia określonej tonacji kolorystycznej.

(opracowano na podstawie materiałów firm: Nikon oraz Euro-Color - przedstawiciela firmy Olympus w Polsce)

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas