Gry wideo - dobre na koncentrację, ale szkodzą samokontroli

Wymagają od gracza szybkiego podejmowania decyzji, co sprzyja poprawie koncentracji wzrokowej, a jednocześnie obniża zdolność do samokontroli. Tak działają gry wideo - wykazały najnowsze badania.

Granie na konsoli lub komputerze może przynieść też pozytywne efekty
Granie na konsoli lub komputerze może przynieść też pozytywne efekty123RF/PICSEL

W ten sposób gry wideo mogą przyczyniać się do nasilenia agresywnych zachowań - oceniają naukowcy z Iowa State University Stany Zjednoczone).

Jak ocenia główny autor pracy Craig Anderson, podobny wpływ na naszą samokontrolę może mieć każda gra wideo, która wymaga szybkiego reagowania, jak np. gra, w której wcielamy się w strzelca. Nie jest to uzależnione tylko od tego, czy jest pełna przemocy.

Podstawą samokontroli jest coś, co psychologowie określają, jako kontrolę wykonawczą. To od niej w dużym stopniu zależy nasza zdolność do pokonywania agresywnych impulsów.

W doświadczeniu, które przeprowadził zespół Andersona osoby, które dotychczas nieczęsto brały udział w grach wideo musiały odbyć 10 sesji gry pełnej przemocy, toczącej się w szybkim tempie, bądź spokojnej gry, która polegała na kreowaniu swojego życia poprzez dokonywanie konkretnych wyborów, bądź też nie musiały brać udziału w żadnej grze.

Każda sesja trwała 50 minut, a doświadczenie prowadzono przez 11 tygodni.

Okazało się, że samokontrola u uczestników gry wymagającej natychmiastowej reakcji pogorszyła się w porównaniu z ludźmi, którzy brali udział w grze toczącej się w wolniejszym tempie lub wcale nie uczestniczyli w sesjach gry wideo. Jednocześnie, ich koncentracja wzrokowa rosła.

Jak tłumaczą autorzy pracy, większość mediów wizualnych - jak TV czy gry wideo - prezentuje treści w szybkim tempie i w zasadzie trenuje mózg do szybkiego reagowania na nagłe zmiany obrazów i dźwięków.

Szczególnie gry wideo pełne przemocy wymagają szybkiej reakcji na zmiany zachodzące na ekranie.

- To, czego takie media nie są w stanie nauczyć to hamowanie pierwszej reakcji, która jest niemal automatyczna - mówi Anderson. Przypomina, że jest to istota takich schorzeń, jak np. ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi.

Dodatkowo, w innym eksperymencie jego zespół potwierdził, że oglądanie agresywnych programów w TV czy uczestnictwo w agresywnych grach komputerowych przyczynia się do nasilenia impulsywnej agresji oraz odczuwanej złości i wrogości.

Rozrywka przy konsoli nie musi być stratą czasu i zagrożeniem dla zdrowia
Rozrywka przy konsoli nie musi być stratą czasu i zagrożeniem dla zdrowia123RF/PICSEL
PAP life
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas