Magia recyklingu. Od starych butelek do luksusowej witryny sklepowej
Odzyskiwanie i przetwarzanie materiałów jest bardzo ważne ze środowiskowego punktu widzenia, bo ogranicza zużycie surowców naturalnych i ilość produkowanych odpadów. Teraz okazuje się jednak, że może być nie tylko użyteczne, ale i urosnąć do rangi sztuki.
Studio architektoniczne MVRDV ponownie udowadnia, że nie bez przyczyny realizuje swoje projekty na całym świecie i jest regularnie nagradzane. Jakiś czas temu widzieliśmy interesujący plan współczesnego osiedla mieszkalnego z budynkami w kształcie liter H, O, M i E, które powstaną na terenie byłej amerykańskiej bazy wojskowej w niemieckim mieście Mannheim, a teraz mamy szansę zapoznać się z wyjątkową fasadą luksusowego sklepu marki Bulgari.
Włoska firma jest jednym z najbardziej uznanych jubilerów świata, słynącym z używania bardzo rzadkich klejnotów i stylowego łączenia klasyki i nowoczesności, więc jej popisowy sklep w Szanghaju musi prezentować się odpowiednio. I tak właśnie jest, bo sprzedawane na tych 274 metrach kwadratowych luksusowe produkty, jak biżuteria, zegarki czy perfumy, doczekały się stosownej oprawy, przyciągającej wzrok fasady będącej połączeniem złota i jadeitu.
Kamienie szlachetne przyszłości, czyli stare butelki z recyklingu
Tyle tylko, że "złoto" jest mosiądzem, a pochodzenie jadeitu też jest nieco inne, niż można się spodziewać... to w gruncie rzeczy potłuczone butelki po szampanie, piwie, winie i innych napojach, bo odpowiadające za realizację projektu MVRDV sięgnęło po szkło z recyklingu. Na stronie studia możemy przeczytać, że inspiracją był oryginalny włoski sklep Bulgari w Rzymie i typowy dla Szanghaju styl Art Deco, a “jadeit" jest kolejnym ukłonem w stronę lokalizacji butiku.
Panele są wykonane ze skompresowanego zielonego szkła, unikatowego materiału dającego transparentne wykończenie. W nocy podświetlenie nadaje fasadzie blasku, podkreślając unikatową jakość tekstury szkła
Ten kamień szlachetny jest bardzo ważny w chińskiej kulturze i to już od czasów starożytnych i często bywa nazywany kamieniem cesarzy (szczególnym uznaniem cieszył się m.in. w epoce Szang, czyli 1532-1028 p.n.e.). Przez lata przypisywano mu różną symbolikę i podejrzewano o magiczne właściwości zapewniania zdrowia, mądrości, odwagi, sprawiedliwości czy młodości. Chińczycy nie są tu jednak osamotnieni, bo podobne znaczenie jadeit miał choćby dla Majów czy mieszkańców Nowej Zelandii.
W przypadku sklepu Bulgari mowa jednak o “kamieniu" przyjaznym dla środowiska, a mianowicie połączeniu zielonych, białych i przezroczystych butelek szklanych, które zostały stopione i uformowane w konkretne kształty w niemieckiej fabryce.
Następnie przetransportowane do Szanghaju i zamocowane na fasadzie budynku w towarzystwie oprawek z mosiądzu w kolorze złota, w efekcie czego całość przypomina luksusową biżuterię.
Najefektowniej wygląda to nocą, kiedy soczysta zieleń szkła rozświetla mrok. Co warto podkreślić, Bulgari zadbało o, by zminimalizować ślad energetyczny fasady i mówimy o instalacji, która zużywa mniej niż połowę energii w odniesieniu do podobnych rozwiązań.
Projekt ma być pokazem możliwości zrównoważonych materiałów z odzysku, nawet w przypadku najbardziej luksusowych realizacji. To również kolejny krok połączonych wysiłków MVRDV i Bulgari, których celem jest budowanie z wykorzystaniem wyłącznie materiałów pochodzących z recyklingu.
Nasza współpraca z Bulgari doprowadziła do kilku fascynujących eksperymentów z materiałami. To pasja, którą dzielimy, chociaż w różnych dyscyplinach. Sklep w Szanghaju podsumowuje wartość tych eksperymentów: po odpowiednim przetworzeniu, butelki po szampanie i piwie, które inaczej zostałyby wyrzucone, zostają klejnotem całego miasta