Najdroższy motocykl na świecie sprzedany. Kosmiczna cena
Podczas wielkiej licytacji w Las Vegas po raz pierwszy w historii sprzedano niezwykły motocykl za ponad milionów dolarów. Jest nim Cyclone-V Twin z 1915 roku.
Najdroższy motocykl świata sprzedany
Rekordowa licytacja miała miejsce 31 stycznia, w ostatni dzień corocznej akcji Mecum w Las Vegas, największej licytacji historycznych motocykli w historii. Podczas niej wyróżniający się żółtym kolorem Cyclone-V Twin z 1915 roku został sprzedany za 1,320 mln dolarów. Tym samym został pierwszym w historii motocyklem sprzedanym za ponad milion dolarów, bijąc poprzedni rekord najdroższego motocykla o prawie 400 tysięcy (był nim Harley-Davidson "Strap Tank" z 1908 roku, sprzedany za 935 tysięcy dolarów w 2023).
Rekordowy Cyclone-V Twin należał do prywatnej kolekcji Urbana S. Hirscha III, zmarłego w 2024 roku biznesmena, który był zafascynowany motocyklami. Stworzył ich ogromną kolekcję, posiadając w niej prawdziwie rzadkie okazy. W tym był właśnie żółty Cyclone-V Twin, który dla wielu wielbicieli motocykli był prawdziwym "świętym graalem", stanowiąc tylko jeden z około 14 istniejących dziś motocykli firmy Cyclone. To tak naprawdę symbol amerykańskiej kultury, jaka już nie istnieje.
Cyclone-V Twin. Najdroższy motocykl świata nie miał sobie równych na szosie
Największym skarbem Cyclone-V Twin za ponad milion dolarów jest jego serce – silnik V2 o pojemności prawie 1 litra i mocy 61 KM opracowany przez inżyniera Andrewa Stranda. Dziś taka jednostka nie robi wrażenia, ale w 1915 roku była najmocniejszym produkowanym silnikiem jaki umieszczano w motocyklu. Pozwalał mu rozwijać prędkość blisko 160-190 kilometrów na godzinę.
Sprzedany Cyclone-V Twin był szosową wersją wyścigówki używanej w Board Track, dyscyplinie motosportu popularnego w Stanach Zjednoczonych lat 10. i 20. XX wieku. W nim kierowcy motocykli ścigali się przy ogromnych prędkościach na owalnych torach wykonanych z drewna. W porównaniu do swoich torowych odpowiedników, sprzedany za milion dolarów Cyclone-V Twin miał jednak parę ulepszeń i dostosowań do ruchu ulicznego na przykład…tłumik.
Sprzedany Cyclone-V Twin z 1915 roku naturalnie wymagał specjalnej renowacji. Przez trzy lata przywracał go do pełnej sprawności Stephen Wright, zmarły już historyk kultury motocyklów w Stanach Zjednoczonych.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!