Najdroższy motocykl na świecie sprzedany. Kosmiczna cena

Podczas wielkiej licytacji w Las Vegas po raz pierwszy w historii sprzedano niezwykły motocykl za ponad milionów dolarów. Jest nim Cyclone-V Twin z 1915 roku.

Oto najdroższy motocykl świata. Jego cena przekracza milion dolarów
Oto najdroższy motocykl świata. Jego cena przekracza milion dolarówTom AdlerFacebook

Najdroższy motocykl świata sprzedany

Rekordowa licytacja miała miejsce 31 stycznia, w ostatni dzień corocznej akcji Mecum w Las Vegas, największej licytacji historycznych motocykli w historii. Podczas niej wyróżniający się żółtym kolorem Cyclone-V Twin z 1915 roku został sprzedany za 1,320 mln dolarów. Tym samym został pierwszym w historii motocyklem sprzedanym za ponad milion dolarów, bijąc poprzedni rekord najdroższego motocykla o prawie 400 tysięcy (był nim Harley-Davidson "Strap Tank" z 1908 roku, sprzedany za 935 tysięcy dolarów w 2023).

Rekordowy Cyclone-V Twin należał do prywatnej kolekcji Urbana S. Hirscha III, zmarłego w 2024 roku biznesmena, który był zafascynowany motocyklami. Stworzył ich ogromną kolekcję, posiadając w niej prawdziwie rzadkie okazy. W tym był właśnie żółty Cyclone-V Twin, który dla wielu wielbicieli motocykli był prawdziwym "świętym graalem", stanowiąc tylko jeden z około 14 istniejących dziś motocykli firmy Cyclone. To tak naprawdę symbol amerykańskiej kultury, jaka już nie istnieje.

Cyclone-V Twin. Najdroższy motocykl świata nie miał sobie równych na szosie

Największym skarbem Cyclone-V Twin za ponad milion dolarów jest jego serce – silnik V2 o pojemności prawie 1 litra i mocy 61 KM opracowany przez inżyniera Andrewa Stranda. Dziś taka jednostka nie robi wrażenia, ale w 1915 roku była najmocniejszym produkowanym silnikiem jaki umieszczano w motocyklu. Pozwalał mu rozwijać prędkość blisko 160-190 kilometrów na godzinę.

Sprzedany Cyclone-V Twin był szosową wersją wyścigówki używanej w Board Track, dyscyplinie motosportu popularnego w Stanach Zjednoczonych lat 10. i 20. XX wieku. W nim kierowcy motocykli ścigali się przy ogromnych prędkościach na owalnych torach wykonanych z drewna. W porównaniu do swoich torowych odpowiedników, sprzedany za milion dolarów Cyclone-V Twin miał jednak parę ulepszeń i dostosowań do ruchu ulicznego na przykład…tłumik.

Sprzedany Cyclone-V Twin z 1915 roku naturalnie wymagał specjalnej renowacji. Przez trzy lata przywracał go do pełnej sprawności Stephen Wright, zmarły już historyk kultury motocyklów w Stanach Zjednoczonych.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Słynne muzeum jest w złym stanie. Luwr wymaga remontuAFP