Nike Football: Rewolucyjna przyczepność

Nike już od dawna kojarzona jest z wyjątkowymi modelami, innowacyjnymi materiałami i charakterystycznymi kolorystykami butów piłkarskich, które są doskonale znane zarówno zawodnikom, jak i kibicom. Tym razem, rewolucji została poddana podeszwa.

Przyczepność ma w futbolu ogromne znaczenie. Gdy ją stracisz - przegrywasz
Przyczepność ma w futbolu ogromne znaczenie. Gdy ją stracisz - przegrywaszmateriały prasowe
W ciągu dwóch ostatnich lat Nike opracowała więcej innowacji, niż w ciągu dwóch minionych dekad!materiały prasowe

- W ciągu ostatnich dwóch lat Nike opracowała i wprowadziła więcej technologii poprawiających przyczepność buta  niż w poprzednich dwóch dekadach - zapewnia Max Blau, wiceprezes Nike Football Footwear.

- Dzięki szybkiej i łatwej produkcji prototypów metodą druku 3D, wykorzystaniu nauk ścisłych i metody elementów skończonych (Finite Element Analysis - FEA), każda nasza hipoteza czy założenie może zostać zweryfikowane. Wzory bieżnika zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić doskonałą trakcję. Ich skuteczność potwierdziliśmy badaniami - dodaje.

Dobra przyczepność zawsze była najważniejszą cechą butów futbolowych. Mimo to, niewielu piłkarzy potrafiłoby z pamięci opisać konfigurację kołków na podeszwach swoich butów. Natomiast inżynierowie Nike spędzają niezliczone godziny na testowaniu każdego możliwego ich kształtu i ustawienia, podchodząc wręcz obsesyjnie do każdego, nawet najdrobniejszego szczegółu. A wszystko po to, aby zapewnić odpowiednią przyczepność niezależnie od stylu gry, rodzaju nawierzchni i warunków pogodowych.

Najnowsza odsłona modeli Mercurial Superfly i Magista 2 stanowi doskonały przykład takiego podejścia. Mercurial Superfly został stworzony dla piłkarzy, których gra opiera się na szybkości. Przednią część podeszwy wyposażono w kołki ustawione pod kątem, które zapewniają szybkie wybicie z palców, a obszar pod piętą - w kołki ustawione na kształt litery V, co gwarantuje skuteczne hamowanie.

Piłkarze rozpędzają się tylko, gdy mają pewność, że mogą się bezpiecznie zatrzymaćmateriały prasowe

Jest to szczególnie istotne, gdyż piłkarze rozpędzają się do pełnej prędkości tylko wtedy, gdy mają pewność, że w razie potrzeby mogą się gwałtownie zatrzymać. W Magista 2 najważniejsze jest utrzymanie przyczepności przy zmianie kierunku ruchu. Zapewniają ją elementy w kształcie litery V pod śródstopiem oraz pół-stożkowe kołki w środkowej i bocznej części buta. Obydwa modele, w porównaniu z ich poprzednikami, charakteryzuje zupełnie nowy poziom przyczepności. Trend na jej nieustanne ulepszanie będzie się rozwijał, a wyniki badań naukowców będą wykorzystywane w kolejnych modelach.

- Obecnie w Nike Football każdy kołek i jego ustawienie są projektowane w ściśle określonym celu - wyjaśnia Blau. - Analizujemy głębokość, na jaką poszczególne kołki zagłębiają się w trawę, aby mieć pewność, że but zapewni odpowiednią przyczepność.

Jednak trawa nie jest jedynym podłożem, na którym grają piłkarze. Dlatego eksperci Nike analizują przyczepność korków również na innych nawierzchniach. W ostatnich latach pojawiło się wiele rodzajów sztucznej murawy, która stawia przed nimi nowe wyzwania. - Kiedy pracujemy nad obuwiem przeznaczonym na sztuczną murawę, musimy brać pod uwagę różnorodne ułożenie "źdźbeł" trawy i bardzo drobnych gumowych granulek oraz to, jaka jest ich przyczepność do podeszwy buta. Kolejny aspekt stanowi ciepło, ponieważ guma nagrzewa się inaczej niż trawa - tłumaczy Blau.

Każdy kołek i jego ustawienie są dobrze przemyślanemateriały prasowe

W odpowiedzi na te potrzeby, Nike wprowadziła zupełnie nową linię butów przeznaczonych do gry na nawierzchniach syntetycznych. Oznaczono ją skrótem AG (artificial grass). Kołki w tych butach są krótsze niż te w modelach dedykowanych na twardą murawę (firm ground, FG) i wydrążone w środku. Umożliwia to graczom sprężyste wybicie i zabezpiecza przed zbyt głębokim zapadaniem. Dodatkowo, wewnątrz buta umieszczono wkładkę Texon®, która ogranicza ilość ciepła docierającego do stopy podczas gry na nawierzchniach typu AG w upalne dni. Wzmocniono również trwałość butów, aby zminimalizować zużycie spowodowane grą na sztucznych nawierzchniach.

Eksperci Nike, pracując nad przyczepnością, wzięli również pod uwagę małe składy (tzw. small-sided football), których mecze zwykle rozgrywane są na twardych i gładkich nawierzchniach. Kontrola piłki pod stopą jest kluczowa na tego typu "szybkich" powierzchniach, dlatego dobra przyczepność ma ogromne znaczenie.

- Kiedy w 2015 roku po raz pierwszy wypuściliśmy na rynek modele Nike FootballX dedykowane rozgrywkom w małych składach, wszystkie buty miały dokładnie takie samo ustawienie kołków - mówi Blau. - Teraz, naszą obsesję przyczepności wykorzystujemy w każdym modelu butów piłkarskich Nike. Przykładowo, najnowszy MercurialX posiada podeszwę z trójramiennymi elementami geometrycznymi oraz nacięciami podnoszącymi elastyczność, natomiast Magista X - z zaokrąglonym bieżnikiem jodełkowym. Obydwa modele dają takie same korzyści jak modele z korkami, ale dodatkowo zapewniają amortyzację niezbędną podczas gry na twardych nawierzchniach.

Przyczepność to nie tylko murawa, ale także i parkiet, czy nawierzchnie sztucznemateriały prasowe

Przy tak dużym zróżnicowaniu nawierzchni i warunków pogodowych, dla których szukaliśmy rozwiązań, umiejętność przewidywania najgorszych scenariuszy pomogła nam w opracowaniu najbardziej przełomowych rozwiązań. Piłkarze ślizgają się na mokrych i błotnistych boiskach, a do butów przyczepia im się błoto. Gromadzi się na płytce podeszwy i sprawia, że buty stają się ciężkie. To może spowolnić piłkarza i prowadzić do całkowitej utraty przyczepności. Nike spędziła wiele lat na dopracowywaniu technologii Anti-Clog, która zabezpiecza przed przywieraniem błota do podeszwy.

- System Anti-Clog całkowicie zmienia oblicze gry - wyjaśnia Blau - gracze, którzy nie grają w tych butach, na własne życzenie zapewniają przeciwnikom przewagę. Anti-Clog robi aż taką różnicę!

W Nike już rozpoczęła się rewolucja w zakresie przyczepności i nic nie wskazuje na to, żeby miała się zakończyć.

materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas