Ruszyła budowa Muzeum Powstania Wielkopolskiego. Symbolika robi wrażenie
Rusza budowa nowego Muzeum Powstania Wielkopolskiego w Poznaniu. W piątek 16 lutego wmurowano kamień węgielny. Oprócz przestrzeni ekspozycyjnych całość ma być również miejscem dialogu, a jego część otwartą przestrzenią miejską.
Można powiedzieć, że uroczystość wmurowania kamienia węgielnego jest podwójnie symboliczna. Symbolicznym kamieniem jest kostka brukowa z ulicy Ratajczaka, gdzie pady pierwsze strzały w 1918 roku, a data wmurowania przypadała na 105. Rocznicę rozejmu w Trewirze, który kończył okres 52 dni walk powstańców z Niemcami.
Nowa siedziba będzie zlokalizowana obok Wzgórza Świętego Wojciecha i znajdującej się na nim świątyni pw. tego świętego, liczącej 800 lat, w którym pochowany jest autor słów polskiego hymnu - Józef Wybicki, a także znajduje się serce gen. Jana Henryka Dąbrowskiego.
Konkurs na projekt ogłoszono w 2018 roku. Spośród 56 nadesłanych prac wybrano jedną - zwycięzżyła koncepcja biura WXCA, które może pochwalić się również projektami Muzeum Miejsce Pamięci Palmiry oraz Muzeum Historii Polski i Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.
Nowe Muzeum Powstania Wielkopolskiego - połączenie historii ze współczesnością
Architekci połączyli historię, krajobraz i relacje społeczne. Zaproponowali budowę czterech pawilonów muzealnych wokół centralnego placu, który ma być otwartą przestrzenią zapraszającą mieszkańców oraz miejscem dialogu przypominającym o współdziałaniu, które doprowadziło do wygrania powstania. Taki układ nawiązuje również do historycznego wyglądu osad. - Proponując taki układ przestrzenny, przypominamy o początkach naszego państwa, o grodach i osadach, w których tworzyły się pierwsze społeczności - tłumaczy w komunikacie architekt Adam Mierzwa, współautor projektu.
Rozdzielenie brył ma również odsłonić historyczny krajobraz Wzgórza Świętego Wojciecha i umożliwić wprowadzenie większej ilości zieleni. Choć wizualnie stanowią one cztery osobne budynki, połączone są w kondygnacjach podziemnych, stanowiąc ostatecznie jedną całość. Duże przeszklenia na parterze dodatkowo mają otworzyć muzeum na plac.
Układ urbanistyczny projektowanego obiektu nie tylko nie konkuruje z zabytkowym kościołem, ale pozwala mu stać się częścią placu. Górujący na wzniesieniu zabytek staje się dominantą i bezpośrednim odniesieniem do historii miejsca. Budynek kościoła jest integralną częścią muzeum, tak jak instytucja Kościoła była ważną częścią procesu budowania polskiej tożsamości.
- Możliwość swobodnego przejścia przez kompleks muzealny jest zachowana we wszystkich relacjach: z kierunku Cytadeli, terenów Starej Rzeźni, centrum miasta, ze Wzgórza Św. Wojciecha. Dzięki utrzymaniu tych relacji w przestrzeni powstaje dużo więcej okazji na spontaniczny kontakt nie tylko z muzeum i jego ofertą, ale też innymi ludźmi - dodają architekci.
Wszystkie budynki wykończone będą kamieniem, przy czym w dolnej części będzie to surowy kamień przywodzący na myśl pierwsze budowle na ziemiach polskich, w górnej - gładko cięty symbolizujący współczesność. Wydźwięk kamiennych solidnych ścian na zewnątrz został skontrastowany z ciepłą aranżacją wnętrz, w których zestawienie bieli ścian z elementami drewna, nawiązuje charakterem do tradycyjnego domu.