Ten dworzec to istne dzieło sztuki. Wybudują go nad Bałtykiem
W Estonii powstaje nowy terminal pasażerski, który będzie obsługiwał pasażerów kolei dużych prędkości. Dla jednych może wydawać się paskudny, inny zachwycają się jego wyglądem. Trzeba jednak przyznać, że ciężko przejść obok niego obojętnie. Charakterystyczny styl jest wizytówką słynnej pracowni architektonicznej.
10 czerwca wmurowano kamień węgielny pod nowy terminal pasażerski Ülemiste w stolicy Estonii, Tallinie. Być może już wcześniej widzieliście ten (trzeba przyznać) wyjątkowy projekt, obok którego nie sposób przejść obojętnie. Znana pracownia Zaha Hadid Architects wygrała konkurs na projekt jeszcze w 2019 roku.
Nowy dworzec będzie pełnił funkcję multimodalnego węzła transportowego dla osób dojeżdżających do pracy, pasażerów kolei międzynarodowych i pasażerów linii lotniczych korzystających z sąsiedniego lotniska w Tallinie. Otwarcie węzła zaplanowano na 2028 rok. Patrząc na projekt, z pewnością w oczy rzuca się jego niecodzienny wygląd z przejściem ponad dworcem. Ma być swego rodzaju mostem łączącym różne dzielnice miasta, obecnie rozdzielone torami kolejowymi.
Terminal Ülemiste będzie północnym końcem nowej zelektryfikowanej linii Rail Baltica o długości 870 km, która połączy Estonię , Łotwę i Litwę z europejską siecią kolei dużych prędkości w Polsce. Architekci Zaha Hadid opracowali projekt we współpracy z wiodącą estońską firmą architektoniczno-inżynierską Esplan. Będzie miał konstrukcję modułową, co umożliwi ciągłą eksploatację podczas wszystkich etapów przebudowy.
Marzyliśmy o szybkim połączeniu z Europą. To przełomowy rok w budowie Rail Baltica - oprócz wmurowania kamienia węgielnego pod terminal Ülemiste, rozpoczęła się również budowa głównej linii.
- Rail Baltica to projekt europejski, bałtycki i estoński. Kraje bałtyckie muszą być podłączone do europejskiej sieci kolejowej, zarówno w celu zapewnienia bezpieczeństwa łańcucha dostaw, wygodnego podróżowania, rozwoju gospodarczego i, co nie mniej ważne, naszego wspólnego bezpieczeństwa europejskiego - dodała Magda Kopczyńska, Dyrektor Generalna ds. Transportu i Mobilności w Komisji Europejskiej.
Charakterystyczny styl dworca to wizytówka biura architektonicznego
Inny projekt architektów Zaha Hadid, dworzec kolei dużych prędkości w Hingkongu właśnie osiągnął poziom dachu. Przeglądając liczne realizacje tej znanej pracowni nie sposób nie zwrócić uwagi na pewien charakterystyczny i spójny styl, który łączy wszystkie projekty. W ubiegłym roku szef studia Patrik Schumacher ujawnił, że część projektów opracowuje z wykorzystaniem generatorów AI do przetwarzania tekstu na obraz, takich jak DALL-E 2, Midjourney i Stable Diffusion. - Nie każdy projekt go wykorzystuje, ale powiedzmy większość - powiedział Schumacher portalowi Dezeen. Dodał, że pozwala to na pokazanie wstępnych szkiców klientom, nad którymi może następnie dalej pracować.
Co jednak istotniejsze, zastosowanie sztucznej inteligencji pozwala na kontynuację projektowania budynków w charakterystycznym płynnym i muskularnym stylu rozsławionym przez Zahę Hadid, zmarłą w 2016 roku założycielkę pracowni. Zaha Hadid byłą pierwsza kobietą, która zdobyła (w 2004 r.) Nagrodę Pritzkera, określaną mianem architektonicznego Nobla.