Będzie 3 razy szybszy niż legendarny Concorde. Pojazd Talon-A przeszedł ważny test
Największy samolot świata odbył pierwszy lot z podczepionym pod kadłubem pojazdem hipersonicznym Talon-A. Wraca era komercyjnych lotów z prędkościami wielokrotnie przekraczającymi barierę dźwięku. Na razie pojazdów autonomicznych, czyli bez pilota.
To ważne wydarzenie dla komercyjnego lotnictwa - wracają samoloty, które są w stanie latać z prędkościami przekraczającymi barierę dźwięku. Kiedy w listopadzie 2003 roku po raz ostatni wzbił się w powietrze ponaddźwiękowy Concorde, wydawało się przez chwilę, że producenci samolotów porzucili marzenia o komercyjnych lotach hipersonicznych. Jedną z nielicznych firm pracujących nad samolotem ponaddźwiękowym jest Stratolaunch. Do testów używa największego samolotu świata.
Ten amerykański start-up założony dziesięć lat temu przez współwłaściciela Microsoftu Paula Allena wziął sobie za cel stworzenie najszybszego, komercyjnego samolotu świata.
Pojazd hipersoniczny Talon-A przeszedł ważny test
Pojazd o nazwie Talon-A wygląda niczym żywcem wyjęty z filmów S-F. Ma osiągać prędkość nawet 7 tysięcy km/h. Początkowo miał to być pojazd przeznaczony dla armii USA, ale Stratolaunch rozważa stworzenie wersji komercyjnej.
Talon-A ma wynosić w powietrze największy samolot świata, czyli dwukadłubowy odrzutowiec Roc (długość skrzydła 117 metrów). Producent właśnie pochwalił się, że hipersoniczny samolot przeszedł ważny test.
28 października gigantyczny transportowiec Roc wystartował z podwieszonym pod podwoziem pojazdem testowym Talon-A. Lot odbył się nad pustynią Mojave i trwał nieco ponad 5 godzin, a samolot osiągnął wysokość 7 kilometrów. Inżynierowie chcieli sprawdzić właściwości aerodynamiczne pojazdu hipersonicznego.
Po locie testowym przedstawiciele firmy Stratolaunch byli bardzo zadowoleni, gdyż Talon-A przeszedł wszystkie testy jak burza.
Chcemy dotrzymać słowa i już w przyszłym roku zapewnić naszym klientom loty nadźwiękowe. Na razie wszystko działa tak, jak tego oczekiwaliśmy
Talon-A mierzy 8,5 metra długości, jego rozpiętość skrzydeł sięga 3,4 metra, a waga to 2722 kg. Firma Stratolaunch twierdzi, że docelowo maszyna będzie w stanie samodzielnie wystartować z konwencjonalnego pasa startowego i osiągnąć prędkość Mach 6 (2058 m/s). Po długim locie z prędkością ponaddźwiękową samodzielnie wyląduje na pasie startowym.
Stratolaunch zapowiada, że jeszcze w tym roku odbędzie się lot, w którym Talon-A odłączy się od gigantycznego transportowca i odbędzie samodzielny lot.
Test z powodów bezpieczeństwa ma się odbyć nad Oceanem Spokojnym. W 2023 Stratolaunch zamierza uruchomić loty komercyjne swojego hipersonicznego pojazdu.