Luksus na pokładzie wiatrakowca? Polski Argon GTL 915 iS może być hitem

Przestronna kabina dla pilota i pasażera, kadłub z włókna szklanego i autopilot na pokładzie. Argon GTL 915 iS sprawi, że zmienisz zdanie o wiatrakowcach. Ten produkowany w Polsce luksusowy powietrzny pojazd zadziwi każdego miłośnika latania.

Wiatrakowiec Argon GTL 915 iS przypomina luksusowy, dwumiejscowy śmigłowiec. / zdjęcie: Manufaktura Lotnicza
Wiatrakowiec Argon GTL 915 iS przypomina luksusowy, dwumiejscowy śmigłowiec. / zdjęcie: Manufaktura Lotniczadomena publiczna

Jeszcze niedawno wiatrakowce kojarzone były z tanim sposobem na latanie. Dzięki temu, że wirnik nośny pełni rolę skrzydła nośnego wiatrakowiec nie może jak helikopter zawisać nieruchomo w powietrzu, ale i tak wymaga bardzo krótkiego pasa do startu czy lądowania. Napęd stanowi śmigło (pchające lub ciągnące). Wiatrakowce posiadają wiele zalet: są lekkie, tanie oraz łatwiejsze w obsłudze niż śmigłowce. Potrafią osiągnąć prędkość do 150 kilometrów na godzinę i wznieść się na wysokość 1500 metrów. Są bardzo stabilne podczas lotu, a po złożeniu wirnika zajmują bardzo mało miejsca.

Jeszcze kilka lat temu wiatrakowce przypominały motolotnie i nie miały kabiny / zdjęcie: Wikipedia
Jeszcze kilka lat temu wiatrakowce przypominały motolotnie i nie miały kabiny / zdjęcie: Wikipediadomena publiczna

W świecie lotniczym wiatrakowce były uważane za mało komfortowe, ale to może się zmienić za sprawą najnowszego modelu ARGON 915 iS, który jest produkowany w Polsce.

Każdy wiatrakowiec ARGON 915 iS może być wyposażony w Glass Cockpit (duży wyświetlacz z parametrami lotu, silnika oraz, mapą) firmy GARMIN lub Kanardia oraz radio i transponder na życzenie / zdjęcie: Manufaktura Lotnicza.
Każdy wiatrakowiec ARGON 915 iS może być wyposażony w Glass Cockpit (duży wyświetlacz z parametrami lotu, silnika oraz, mapą) firmy GARMIN lub Kanardia oraz radio i transponder na życzenie / zdjęcie: Manufaktura Lotnicza.domena publiczna

Wiatrakowiec ARGON to następca bardzo cenionego przez miłośników latania modelu XENON, który jest produkowany przez polską firmę Manufaktura Lotnicza. Wyposażony w silnik ROTAX 915 turbo o mocy 141 KM dwumiejscowy Argon GTL 915 osiąga prędkość przelotową do 180 km/h. Imponuje także innymi osiągami - jest w stanie wznieść na wysokość maksymalnie  prawie 7 tysięcy metrów. Działa na zwykłej benzynie lub lotniczej, a pojemność jego dwóch zbiorników to łącznie 120 litrów. Producent podaje, że wiatrakowiec spala paliwo w tempie od 18 do 25 litrów na godzinę w zależności od obciążenia. Teoretycznie jest możliwe, że na jednym tankowaniu można latać nieprzerwanie przez sześć godzin.

Kabina jak w luksusowym śmigłowcu

Największa niespodzianka czeka wszystkich jeszcze przed wejściem na pokład wiatrakowca. Kompozytowy kadłub z włókna szklanego zawiera bagażnik, w którym można przewozić kije do gry w golfa, składane rowery, narty czy pełnowymiarowe walizki. Kabina jest bardzo przestronna i wykończona najwyższej jakości materiałami. Konstruktorzy zadbali także o zaawansowaną technologicznie awionikę. Centralne miejsce w szklanym kokpicie zajmuje duży ekran, na którym załoga może śledzić parametry lotu, a także lokalizację na wirtualnej mapie. Pilotowanie Argon GTL 915 iS jest nieco łatwiejsze dzięki 3-osiowemu autopilotowi Garmin GX3.

Wiatrakowce są ciekawą alternatywą dla tych, którzy chcą zacząć swoją przygodę z lotnictwem, a nie stać ich na zakup własnego samolotu czy helikoptera. Są także uważane za pojazdy bezpieczne i wybaczające błędy początkującym pilotom. Polski wiatrakowiec zapewni dodatkowo także wysoki komfort podróżowania. Model Argon GTL 915 iS już można zamawiać u producenta, korzystając ze strony internetowej. Według zachodnich serwisów lotniczych jego cena w zależności od wyposażenia wynosi od 148 557 w podstawowej wersji do nawet 191 000 dolarów.

Stracił obie ręce w wypadku. Pobił rekord Guinnessa autem wyścigowym Interia.tv
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas