Luksus na pokładzie wiatrakowca? Polski Argon GTL 915 iS może być hitem
Przestronna kabina dla pilota i pasażera, kadłub z włókna szklanego i autopilot na pokładzie. Argon GTL 915 iS sprawi, że zmienisz zdanie o wiatrakowcach. Ten produkowany w Polsce luksusowy powietrzny pojazd zadziwi każdego miłośnika latania.
Jeszcze niedawno wiatrakowce kojarzone były z tanim sposobem na latanie. Dzięki temu, że wirnik nośny pełni rolę skrzydła nośnego wiatrakowiec nie może jak helikopter zawisać nieruchomo w powietrzu, ale i tak wymaga bardzo krótkiego pasa do startu czy lądowania. Napęd stanowi śmigło (pchające lub ciągnące). Wiatrakowce posiadają wiele zalet: są lekkie, tanie oraz łatwiejsze w obsłudze niż śmigłowce. Potrafią osiągnąć prędkość do 150 kilometrów na godzinę i wznieść się na wysokość 1500 metrów. Są bardzo stabilne podczas lotu, a po złożeniu wirnika zajmują bardzo mało miejsca.
W świecie lotniczym wiatrakowce były uważane za mało komfortowe, ale to może się zmienić za sprawą najnowszego modelu ARGON 915 iS, który jest produkowany w Polsce.
Wiatrakowiec ARGON to następca bardzo cenionego przez miłośników latania modelu XENON, który jest produkowany przez polską firmę Manufaktura Lotnicza. Wyposażony w silnik ROTAX 915 turbo o mocy 141 KM dwumiejscowy Argon GTL 915 osiąga prędkość przelotową do 180 km/h. Imponuje także innymi osiągami - jest w stanie wznieść na wysokość maksymalnie prawie 7 tysięcy metrów. Działa na zwykłej benzynie lub lotniczej, a pojemność jego dwóch zbiorników to łącznie 120 litrów. Producent podaje, że wiatrakowiec spala paliwo w tempie od 18 do 25 litrów na godzinę w zależności od obciążenia. Teoretycznie jest możliwe, że na jednym tankowaniu można latać nieprzerwanie przez sześć godzin.
Kabina jak w luksusowym śmigłowcu
Największa niespodzianka czeka wszystkich jeszcze przed wejściem na pokład wiatrakowca. Kompozytowy kadłub z włókna szklanego zawiera bagażnik, w którym można przewozić kije do gry w golfa, składane rowery, narty czy pełnowymiarowe walizki. Kabina jest bardzo przestronna i wykończona najwyższej jakości materiałami. Konstruktorzy zadbali także o zaawansowaną technologicznie awionikę. Centralne miejsce w szklanym kokpicie zajmuje duży ekran, na którym załoga może śledzić parametry lotu, a także lokalizację na wirtualnej mapie. Pilotowanie Argon GTL 915 iS jest nieco łatwiejsze dzięki 3-osiowemu autopilotowi Garmin GX3.
Wiatrakowce są ciekawą alternatywą dla tych, którzy chcą zacząć swoją przygodę z lotnictwem, a nie stać ich na zakup własnego samolotu czy helikoptera. Są także uważane za pojazdy bezpieczne i wybaczające błędy początkującym pilotom. Polski wiatrakowiec zapewni dodatkowo także wysoki komfort podróżowania. Model Argon GTL 915 iS już można zamawiać u producenta, korzystając ze strony internetowej. Według zachodnich serwisów lotniczych jego cena w zależności od wyposażenia wynosi od 148 557 w podstawowej wersji do nawet 191 000 dolarów.