Marketingowiec popłynął. Linie lotnicze PIA w ogniu krytyki

Wielokrotnie widzieliśmy już mało udane pomysły marketingowców, którzy próbowali być błyskotliwi i zabawni, a "wyszło jak zwykle". Tym razem zdaniem części użytkowników sieci ktoś posunął się o krok za daleko, a chodzi o promocyjną grafikę Pakistan International Airlines i ich trasy do Paryża, która przywołuje przykre wspomnienia związane z atakiem terrorystycznym.

Kontrowersyjna grafika reklamowa Pakistańskich Linii Lotniczych (PIA)
Kontrowersyjna grafika reklamowa Pakistańskich Linii Lotniczych (PIA)PIATwitter

Jakiś czas temu głośno było o niefortunnej grafice na etykietach świec "Snowed In" firmy Bath and Body Works, która miała być zdaniem producenta płatkiem śniegu, ale wiele osób widziało w niej nawiązanie do kapturów Ku Klux Klanu. Sytuacja z miejsca wzbudziła sprzeciw opinii publicznej, a producent musiał przepraszać za to, że nie wykazał się odpowiednią wrażliwością, przywołując wspomnienia - jak twierdzi Southern Poverty Law Center - jednej z "najstarszych i najbardziej niesławnych" grup nienawiści w Stanach Zjednoczonych.

Paryżu, przybywamy!

Wydaje się jednak, że Pakistan International Airlines (PIA) "wygrały" w tym niechlubnym konkursie, a wszystko za sprawą kontrowersyjnej grafiki promocyjnej lotów do Paryża. Opublikowana po raz pierwszy 10 stycznia na platformie X, miała reklamować ponowne uruchomienie lotów do stolicy Francji i przedstawia samolot pasażerski lecący w kierunku Wieży Eiffla z hasłem: "Paryż, dziś przybywamy".

I chociaż celem grafiki było promowanie nowych, odbywających się dwa razy w tygodniu lotów między Islamabadem a Paryżem, użytkownicy mediów społecznościowych szybko zauważyli "nawiązania" do zamachów terrorystycznych, jak choćby na World Trade Centre i zaapelowali o zmianę podejścia linii lotniczych.

Część z nich wprost sugeruje, że menedżer ds. marketingu, który uznał ten pomysł za dobry i go zaakceptował, powinien pożegnać się ze stanowiskiem. Omar Quraishi, były doradca medialny pakistańskiego polityka Bilawala Bhutto Zardariego, również skrytykował linię lotniczą w swoim poście na platformie X:

Czy kierownictwo linii lotniczej tego nie sprawdziło? Czy idiota, który zaprojektował tę grafikę, nie zauważył, że samolot PIA leci w kierunku Wieży Eiffla, jednego z najbardziej znanych zabytków Europy? Brak mi słów. A to wciąż tam jest!

PIA szokowało już w przeszłości

Według pakistańskich mediów premier Shehbaz Sharif zarządził dochodzenie w sprawie zatwierdzenia tej reklamy. Pomimo kontrowersji, pierwszy lot PIA z Islamabadu do Paryża od czterech i pół roku wylądował bezpiecznie 11 stycznia, jak poinformowała linia lotnicza. Do lotu wykorzystano specjalny samolot z "pamiątkowymi oznaczeniami", a linia dodała również, że "spotkał się on z ciepłym przyjęciem pracowników lotniska".

Warto jednak pamiętać, że to nie pierwszy raz, gdy linie PIA przyciągają uwagę międzynarodowych mediów, bo w 2019 roku ogłosiły np. działania mające na celu zmniejszenie "nadwagi" części personelu pokładowego. Notatka skierowana do około 1800 członków załogi kabinowej dawała im sześć miesięcy na zrzucenie zbędnych kilogramów, pod groźbą zawieszenia w pracy.

W 2020 roku PIA uziemiła zaś blisko jedną trzecią swoich pilotów po rządowym śledztwie, które ujawniło, że setki osób w całym kraju posiadały fałszywe licencje i nie były uprawnione do pilotowania samolotów.

interia© 2025 Associated Press
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas