Kształt naszego nosa możemy zawdzięczać Neandertalczykom? Nowe badania

W najnowszych badaniach naukowcy odkryli, że część materiału genetycznego, jaki odziedziczyliśmy od Neandertalczyków, nadal wpływa na nasz wygląd. Okazuje się, że jeden gen może odpowiadać za wyższy nos.

Wielu może nie zdawać sobie z tego sprawy, ale Neandertalczycy przekazali współczesnym ludziom część swoich genów. To wynik ich mieszania się z Homo Sapiens. Co więcej, neandertalskie geny ciągle na nas wpływają np. w kwestii wyglądu. Jak bowiem wskazują badania przeprowadzone przez naukowców z Kolegium Uniwersyteckiego w Londynie, jeden gen przekazany nam od Neandertalczyków może decydować o wyglądzie nosa.

Mamy nosy po Neandertalczykach

Brytyjscy naukowcy przebadali aż 6000 wolontariuszy z Ameryki Łacińskiej, mających pochodzenie rdzenne południowoamerykańskie, mieszane europejskie i mieszane afrykańskie. Porównywali ich informacje genetyczne ze zdjęciami twarzy. Celem było wyłapanie związków różnych cech twarzy z obecnością markerów genetycznych.

Łącznie zidentyfikowali 33 regiony genomów związane z kształtem twarzy. Jednak szczególną uwagę przykuł jeden genom, ATF3. W badaniach odkryto, że głównie wśród osób z rdzennym południowoamerykańskim pochodzeniem, materiał genetyczny w ATF3 przyczyniał się do zwiększenia wysokości nosa. Najbardziej charakterystyczną cechą ATF3 jest to, że odziedziczyliśmy go właśnie po Neandertalczykach.

Pozostałość doboru naturalnego

Co ciekawe jest to już drugi dowód na to, że gatunki odrębne Homo Sapiens zostawiły w naszym materiale genetycznym elementy, które kształtują wygląd. Jak podaje portal Medical News, w 2021 roku ten sam zespół naukowców odkrył, że część ludzi odziedziczyła kształt swoich ust po tzw. Denisowianach.

Autorzy badań mówią, że przetrwanie ATF3 do naszych czasów to wynik swoistej selekcji naturalnej. Wyższy nos mógł pomóc naszym przodkom zaludniającym tereny poza Afryką przystosować się do zimniejszych i wilgotniejszych warunków. Stąd "dar" od Neandertalczyków okazał się niezwykle przydatny.