Odkrycie polskiego naukowca w końcu może zrewolucjonizować leczenie astmy

Naukowcy z Trinity College Dublin, pod wodzą polskiego doktora Zbigniewa Zasłony, dokonali przełomowego odkrycia, które ma szansę zmienić sposób leczenie tej poważnej choroby układu oddechowego.

Badacze dokonali przełomu, dzięki któremu już niebawem chorzy na astmę będą mogli liczyć na poprawione możliwości terapeutyczne. Udało im się bowiem odkryć kluczową rolę białka o nazwie Caspase-11, które nigdy wcześniej nie było wiązane z astmą. Autorem badań jest polski doktor Zbigniew Zasłona, który pracował w tym celu z zespołem naukowców prowadzonych przez profesora biochemii Luke’a O’Neilla ze School of Biochemistry and Immunology w Trinity Biomedical Sciences Institute, wspólnie eksplorując rolę stanu zapalnego w przebiegu astmy, poważnej choroby dotykającej wiele dzieci i dorosłych.

Badania nie bez przyczyny odbywały się zresztą w Dublinie, bo Irlandia ma jeden z największych problemów astmą w Europie, która pomimo leczenia wciąż pozostaje bardzo trudna do opanowania i może być nawet śmiertelna. Wspomniana Caspase-11 to białko z bardzo ważną rolą obronną przeciwko bakteriom, ale zespół z Trinity odkrył, że kiedy jest nadaktywne, może prowokować destrukcyjną reakcję w postaci stanu zapalnego. Kiedy tak się dzieje, wydaje się być kluczowym motorem napędowym alergicznego stanu zapalnego w płucach astmatyków.

Jak twierdzi dr Zasłona: - Caspase-11 can powoduje obumieranie komórek, co jest poważnym stanem zapalnym, jako że komórki uwalniają przez to swoją zawartość, która może drażnić tkanki ciała. Odkryliśmy, że Caspase-11 jest motorem napędowym stanów zapalnych dróg oddechowych w astmie. To powoduje oznaki i skutki astmy, które najbardziej widocznie objawiają się jako problemy z oddychaniem. I choć obecnie objawy astmy można opanować współczesnymi terapiami, część pozostaje trudna w leczeniu, a do tego ilość chorych ciągle rośnie.

Jak dodaje Zasłona: - Różnorodność czynników irytujących, jak unoszące się w powietrzu zanieczyszczenia, niektóre typy pyłków czy kurz i pył w domu mogą spowodować obumieranie komórek w płucach. Nasza praca wskazuje, że Caspase-11 wyczuwa te szkodliwe rzeczy i powoduje chorobę. Profesor O’Neill dodaje zaś, że: - Caspase-11 nigdy nie była wcześniej wiązana z astmą, więc od razu pomyśleliśmy, że jest nadzieją na nowe leki dla chorych na tę powszechną, osłabiającą coraz więcej osób chorobę.

Źródło: GeekWeek.pl/Trinity College Dublin