566 kilogramów "horroru". To nowy hybrydowy dron XRQ-73 z USA

DARPA oficjalnie nazwała swoje nowe dzieło, pochwaliła się jego możliwościami stealth i zapowiedziała loty testowe jeszcze w tym roku. Jednocześnie konstrukcja wciąż kryje wiele tajemnic, co o niej wiemy?

DARPA oficjalnie nazwała swoje nowe dzieło, pochwaliła się jego możliwościami stealth i zapowiedziała loty testowe jeszcze w tym roku. Jednocześnie konstrukcja wciąż kryje wiele tajemnic, co o niej wiemy?
XRQ-73 mocno przypomina bombowce USA, jak choćby B-21 Raider /DARPA /domena publiczna

Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych Departamentu Obrony (DARPA) oficjalnie nadała nazwę swojemu najnowszemu dronowi latającemu i ujawniła wizualizację projektu. Jednostka chwali jego możliwości "stealth" i ma nadzieję, że XRQ-73 zostanie przetestowany w locie jeszcze w tym roku. Bo jak się przy okazji dowiadujemy, dron jest opracowywany na bliżej nieokreśloną "pilną potrzebę operacyjną" i ma zacząć działać tak szybko, jak to możliwe.

Nowy dron jest opracowywany w ramach programu DARPA Series Hybrid Electric Propulsion AiRcraft Demonstration (SHEPARD) i jak zauważają eksperci The War Zone (TWZ), ujawniona grafika prezentuje kilka interesujących cech nowości. Pierwszą z nich jest konstrukcja będąca kontynuacją rozwijanego od lat XRQ-72A, która wykorzystuje układ typu latające skrzydło - bezogonowy i bez wyodrębnionego kadłuba i usterzenia, co pozwala na maksymalne zmniejszenie oporu powietrza.

Reklama

DARPA ujawnia XRQ-73

Tego typu układ konstrukcyjny znacznie zmniejsza też powierzchnie, które mogą odbijać fale radaru, przez co samolot jest trudniejszy do wykrycia. W tym konkretnym przypadku uwagę zwraca również para wlotów powietrza w przedniej części centralnej sekcji kadłuba, "flankująca" centralną owiewkę. DARPA wyjaśnia też, że Shepard to program "X-prime", który wykorzystuje szereg hybrydowych architektur elektrycznych i niektóre technologie komponentów z wcześniejszego projektu AFRL/IARPA Great Horned Owl (GHO).

Oprócz informacji o hybrydowo-elektrycznym układzie napędowym, szczegóły dotyczące źródła zasilania XRQ-73 są ograniczone. Wiadomo jednak, że hybrydowe elektryczne układy napędowe łączą silniki spalinowe i elektryczne, oferując mniejsze zużycie paliwa i inne korzyści, jak cicha praca. Grupa 3 oznacza też, że ten ważący 566 kg "koszmar wroga" może latać na wysokościach do blisko 5,5 tys. m z maksymalną prędkością 463 km/h.

To koszmar dla wrogów

Rola, jaką będzie pełnił nowy dron, nie została ujawniona, ale oznaczenie "RQ" sugeruje, że jest ona projektowana jako platforma wywiadu, nadzoru, obserwacji i rozpoznania. Co więcej, poprzednik tego modelu, czyli XRQ-72A, został zaprojektowany do tajnego nadzoru w zabronionych obszarach, koncentrując się na dyskrecji i wyjątkowo cichej pracy. 

Celem było stworzenie drona zdolnego do ciągłej pracy na dłuższych dystansach przy znacznie zmniejszonej sygnaturze akustycznej i podczerwieni. Śmiało można więc zakładać, że XRQ-73 powstał do podobnych celów.

***

Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie. 

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Drony | USA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy