Brytyjczycy działają w Ukrainie od 2023 r. Nikt o tym nie wiedział
Windracers ujawniło, że jego dron ULTRA służy w Siłach Zbrojnych Ukrainy już od ubiegłego roku. A mowa o modelu transportowym Uncrewed Low Cost Transport (ULTRA), nie bez przyczyny nazywanym przez producenta "Jeepem przestworzy".
Jak dowiadujemy się z wywiadu udzielonego portalowi analitycznemu janes.com przez Simona Muderacka, dyrektora firm Windracers i Distributed Avionics, jego drony ULTRA od 2023 roku prowadzą działalność wywiadowczą, obserwacyjną i rozpoznawczą (ISR) oraz wspierają zaopatrzenie Sił Zbrojnych Ukrainy. Z jego wypowiedzi wynika, że Brytyjskie Ministerstwo Obrony zakupiło ten model w imieniu ukraińskich sił zbrojnych, dostarczając go w ramach brytyjskiego programu wsparcia UAV dla Ukrainy o wartości 413 mln USD.
ULTRA to fenomen na skalę światową
A mowa o interesującej jednostce, która została opracowana przez firmę Windracers w odpowiedzi na zapotrzebowanie na nowy typ drona towarowego, stąd często nazywana bywa "Jeepem przestworzy". Jak podkreśla producent, jego wizją było opracowanie solidnego i ekonomicznego drona, który byłby w stanie sprostać problemom logistycznym związanym z wydajnym dostarczaniem towaru nawet w najtrudniejszych warunkach.
W efekcie ULTRA wykonany jest w 95 proc. z aluminium, a jego pasem startowym może być nieutwardzona droga, trawa, asfalt czy lód (firma prowadziła w lutym tego roku testy w Rothera Research Station, czyli brytyjskiej stacji polarnej położonej na Wyspie Adelajdy na Antarktydzie). Co więcej, może przenosić ładunek o masie do 100 kg, dodatkowy zestaw sensorów ISR (do prowadzenia działań wywiadowczych, obserwacyjnych, rozpoznania i identyfikacji celów), latać na odległość do 1000 km, pozostawać w powietrzu do 12 godzin, a jego prędkość przelotowa to 135 km/h.
Zero awarii. To filozofia firmy
W przypadku działań w Ukrainie kluczowe są też zdolności autonomiczne dronów ULTRA, za które odpowiada autopilot o nazwie Masterless. Jak wyjaśnia producent na swojej stronie, to całkowicie nowa architektura opracowana i opatentowana przez siostrzaną firmę Distributed Avionics, która została założona przez Windracers w celu zaprojektowania i zbudowania niedrogiego i niezwykle wytrzymałego autopilota, zgodnego z rygorystyczną filozofią projektowania firmy.
A mowa o filozofii "zero awarii", która ma wyeliminować wszelkie ryzyko niepowodzeń w zakresie awioniki, komunikacji i kontroli naziemnej. Kijów ma wykorzystywać te atuty do prowadzenia misji nocnych, które zmniejszają wykrywalność i zwiększają przeżywalność jednostki, pozwalając przy okazji ukryć zamiary przed wzrokiem wroga.
Technologia autopilota i sterowania lotem (...) ma zapewnić łączność z UAV z dowolnego miejsca, wykorzystując możliwości lotu poza zasięgiem wzroku (BVLOS - ang. Beyond Visual Line of Sight), bez polegania na jednym komputerze pokładowym do sterowania samolotem
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!