Djura i Novator-2. Ukraina chwali się nowościami, które "pokochają" Rosjanie

Pomimo nasilonych rosyjskich ataków, ukraiński przemysł zbrojeniowo-obronny działa na pełnych obrotach. Dziś możemy podziwiać kolejne efekty tych wysiłków, a mianowicie lekki pojazd opancerzony "Djura" i pojazd opancerzony Novator-2.

Djura, czyli mobilny, niezawodny i groźny pojazd taktyczny
Djura, czyli mobilny, niezawodny i groźny pojazd taktycznyNVO Practika za mil.in.uamateriały prasowe

Jak podaje serwis Militarnyi, podczas wstępnych prób fabrycznych, w których uczestniczyli przedstawiciele organów bezpieczeństwa, ukraiński producent NVO Practika zaprezentował nowy lekki taktyczny pojazd opancerzony "Djura". Jest on przeznaczony do misji taktycznych niskiego ryzyka i użytku przez jednostki policji i siły specjalne, bo jego stosunkowo niska waga i kompaktowe rozmiary pozwalają na dyskretną pracę.

Co ciekawe, jednostka zbudowana jest na podwoziu Toyoty Land Cruiser 70, znanym i cenionym ze względu na prostotę i niezawodność, chociaż inżynierowie nieco je zmodyfikowali, wzmacniając zawieszenie i modernizując układ hamulcowy, aby dostosować je do zwiększonej masy. Pojazd wyposażony jest też w opancerzoną kabinę, która zapewnia ochronę odpowiadającą natowskiej normie STANAG 4569 poziomu 1.

Djura, czyli mobilny, niezawodny i groźny

Oznacza to odporność na ostrzał pociskami karabinowymi 7,62×51 mm NATO (M80) oraz 5,56×45 NATO (SS109 lub M193) z odległości 30 metrów, a także granaty ręczne, niewybuchy subamunicji, inne małe przeciwpiechotne ładunki wybuchowe detonowane pod kadłubem pojazdu. Oprócz wersji pickup klienci mogą wybrać alternatywne konfiguracje z dwuprzedziałową kapsułą, która może przewieźć dwóch dodatkowych żołnierzy piechoty lub służyć jako pojazd ewakuacji medycznej.

Co więcej, "Djura" jest wyposażona w otwartą wieżę na karabin maszynowy kal. 7,62 mm z małą osłoną, która w porównaniu z całkowicie zamkniętymi wieżami w większych pojazdach ma na celu utrzymanie nisko położonego środka ciężkości, zmniejszając ryzyko przewrócenia się podczas ostrych zakrętów.

Ważąca 5 ton "Djura" napędzana jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 200 KM i momencie obrotowym 430 Nm, a konstruktorzy podkreślają moc i niezawodność silnika przy minimalnej liczbie elementów elektronicznych. Pojazd może być wyposażony w automatyczną, półautomatyczną lub manualną skrzynię biegów w zależności od potrzeb klienta.

Novator-2 dla ukraińskiej armii

To jednak nie wszystko, bo jednocześnie docierają do nas informacje, że Gwardia Narodowa Ukrainy otrzymała pierwszą dostawę najnowszych pojazdów opancerzonych Novator-2. To rozwinięcie pojazdów Novator, służących ukraińskim siłom obronnym od 2018 roku, które zostało ujawnione podczas ubiegłorocznego międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego odbywającego się w naszym kraju.

Novator-2 został opracowany podczas trwającej wojny, wykorzystując opinie i doświadczenie bojowe różnych jednostek wojskowych, którym zależało na solidnym, funkcjonalnym i uniwersalnym pojeździe zdolnym do przewożenia grupy bojowej złożonej z dziewięciu żołnierzy, a po odpowiednich testach natychmiast udostępniony oddziałom frontowym.

Novator-2 został wyprodukowany zgodnie z naszymi specyfikacjami. Kluczowe było dla nas uzyskanie pojazdu opancerzonego dopasowanego do potrzeb dziewięcioosobowej grupy bojowej. To była prośba z pierwszej linii frontu, odzwierciedlająca aktualne potrzeby naszych bojowników. Każda bojowa brygada Gwardii Narodowej Ukrainy dostanie te pojazdy
wyjaśniał Oleksandr Bilous, zastępca dowódcy GNU.
Udany start japońskiej rakiety H3AFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas