Gigantyczny transport pojazdów bojowych w Ukrainie. Rosja zadrży
Z ukraińskiego frontu dochodzą wspaniałe wiadomości o ogromnej dostawie pojazdów opancerzonych BTR-60. Dzięki nim, armia naszego wschodniego sąsiada będzie mogła o wiele skuteczniej atakować rosyjskie pozycje, a nawet odeprzeć agresora w niebawem realizowanej przez Kreml nowej ofensywie w obwodzie zaporoskim.

Ukraińska 156. Brygada Zmechanizowana otrzymała ogromną liczbę zmodernizowanych poradzieckich kołowych transporterów opancerzonych BTR-60. Pierwsza partia składa się z aż 120 pojazdów odnowionych i zmodernizowanych w ukraińskich zakładach. Co ciekawe, maszyny te przybyły do Ukrainy bezpośrednio z Bułgarii, która w ramach jednego ze wsparć militarnych, zdecydowała się wysłać nieużywany sprzęt, aby ten otrzymał nowe życie.
Ivaylo Mirchev, członek Zgromadzenia Narodowego Bułgarii, skomentował ten fakt na Facebooku tymi słowami: "To jest prawie 120 starych BTR-ów, które wysłaliśmy na Ukrainę, opłaconych przez Danię. Ukraińcy zmodernizowali je szybciej, niż Bułgaria zdołała je przetransportować". Pojawiły się informacje, że pojazdy te biorą już udział w boju. Otrzymały one m.in. mocniejsze silniki i klatki antydronowe. Pojazdy pozwolą skutecznej i szybciej transportować żołnierzy i sprzęt na linię frontu oraz jednocześnie ułatwić odzyskiwanie okupowanych terenów kraju.
Gigantyczny transport pojazdów bojowych BTR-60
Ukraińska armia ma je wykorzystać w planowanej przez rosyjską armię nowej ofensywie w obwodzie zaporoskim. Kreml chce zająć cały obwód, ponieważ w przedstawionym przez siebie planie pokojowym zawarł całkowitą władzę m.in. właśnie nad tą częścią Ukrainy. Na tym obszarze znajduje się mnóstwo bogactw mineralnych, dzięki sprzedaży których Putin chce podreperować opłakany stan swojej armii.
BTR-60 to kołowy transporter opancerzony konstrukcji radzieckiej, następca transportera BTR-152. Został on zaprojektowany i zbudowany w drugiej połowie lat 50-tych XX wieku. Był pierwszym radzieckim transporterem zbudowanym w układzie ośmiokołowym z napędem na wszystkie koła (8X8), oraz pierwszym, który posiadał zdolność pływania. W stosunku do poprzednika BTR-152 charakteryzuje się znacznie lepszą zwrotnością.
BTR-60 to potężny pojazd bojowy
Pancerny kadłub transportera dzieli się na dwa przedziały, a mianowicie załogowy z przodu i napędowy z tyłu. W przedniej części miejsca obok siebie zajmowali mechanik-kierowca i dowódca, a za nimi znajdowały się ławki mieszczące od 8 do 16 żołnierzy. Jeśli chodzi o sekcję napędową, to znajdują się tam dwa silniki gaźnikowe o mocy 90 KM. BTR-60. Przez lata doczekał się kilku wersji, które wzbogacono m.in. o układ ochrony przed bronią masowego rażenia, obrotową wieżę z karabinami maszynowymi KPWT i PKT czy dodatkowe włazy boczne.
Konfiguracje uzbrojenia różniły się w różnych wariantach BTR-60. BTR-60PA, wprowadzony w połowie lat 60., miał zamknięty kadłub, ale nie miał wieży. Późniejsze modele, takie jak BTR-60PB, zawierały zamontowany na wieży ciężki karabin maszynowy KPVT kal. 14,5 mm, uzupełniony o współosiowy karabin maszynowy PKT kal. 7,62 mm.
Ukraina da się we znaki Rosji
Jako że mobilność była kluczową cechą BTR-60, Ukraińcy mogą wykorzystać transportery w trudnym terenie. Jak podaje producent, pojazd oferuje maksymalną prędkość do 80 km/h na drogach i 10 km/h w wodzie, dzięki tylnemu układowi napędowemu. Zdolność do poruszania się po wodzie pozwala mu pokonywać rzeki i jeziora bez przygotowania, co jest kluczową zaletą w regionach o rozległych drogach wodnych, jakich nie brakuje u naszego wschodniego sąsiada.
Produkcję BTR-60 zakończono w połowie lat 70. po rozpoczęciu produkcji transportera BTR-70. Co ciekawe, odpowiednikiem BTR-60 używanym przez Wojsko Polskie był transporter OT-64 SKOT. Na uzbrojeniu Wojska Polskiego znajdowały się jedynie pojazdy w wersji BTR-60PU. BTR-60 był również używany przez oddziały ZOMO, a następnie Policję.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub GeekWeek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!