Gripen E - nowe dziecko SAAB-a

Koncern Saab oficjalnie przedstawił najnowszą wersję samolotu wielozadaniowego Gripen. Nowa maszyna znacznie różni się od swego pierwowzoru.

SAAB Gripen E
SAAB Gripen EINTERIA.PL/materiały prasowe
SAAB Gripen E
SAAB Gripen ESaabINTERIA.PL/materiały prasowe

W środę 18 maja 2016 roku w Linkoping szwedzki producent przedstawił nową wersję swego sztandarowego produktu - Gripena E. W ceremonii wzięli m.in. szwedzki minister obrony Peter Hultqvist, dowódca szwedzkich sił powietrznych gen. Mats Helgesson, dowódca brazylijskich sił powietrznych gen, Nivaldo Luiz Rossato oraz prezes spółki Saab Marcus Wallenberg.

Obecność brazylijskiego generała na tej prezentacji nie była przypadkowa. 27 października 2014 roku Saab podpisał z Brazylią kontrakt na dostawę 36 samolotów, w tym 28 w wersji E oraz 8 w wersji F. Za nowe samoloty Brazylijczycy zapłacą 5,4 mld dolarów. Umowa zawiera także 10-letni pakiet współpracy i transferu technologii, a także montaż 15 samolotów przez fabrykę Embraera.

Saab Gripen E

Nowy Gripen znacznie różni się od swoich poprzedników. Przede wszystkim jest większy. Samolot wydłużył się z 14,1 do 14,9 metra, Wzrosła rozpiętość skrzydeł i zwiększyła się masa startowa - z 14 do 16,5 ton, przy masie własnej płatowca 3 tony, a ze wszystkimi podwieszeniami (bez paliwa) 7,6 tony.

Powiększono wloty powietrza do silnika, wzmocniono podwozie główne i zamontowano nowe, większe pojedyncze koło podwozia przedniego. Pojawił się też specjalny wlot powietrza, którego zadaniem będzie chłodzenie nowego wyposażenia elektronicznego: radaru Selex ES Raven ES-05 z aktywnym skanowaniem elektronicznym, systemu elektrooptycznego IRST Selex Skyward G oraz zaawansowanego systemu identyfikacji IFF.

Zmienił się również wygląd kokpitu, gdzie trzy mniejsze wyświetlacze ciekłokrystaliczne zastąpił jeden, duży, umieszczony centralnie.

Najpoważniejszą zmianą jest jednak zainstalowanie nowego silnika. W wersji E samolot jest wyposażony w silnik turbowentylatorowy General Electric GE F414-39E, który napędza też amerykańskie myśliwce F/A-18E/F. Pozwoli on na osiągnięcie prędkości 1,2 Macha bez konieczności używania dopalaczy.

O ponad 40 procent zwiększyła się pojemność zbiorników wewnętrznych oraz zasięg - z 2100 km dla wersji C/D do 4075 km dla wersji E/F.

Prezentacja Gripena w wersji E
Prezentacja Gripena w wersji E
Prezentacja Gripena w wersji E
Prezentacja Gripena w wersji E
+4

Niższe koszty

Nowy Gripen ma być tańszy. Producent postarał się maksymalnie obniżyć koszty jego produkcji. Przedstawiciele SAAB-a twierdzą, że Gripen E będzie nawet o 50 procent tańszy w produkcji w stosunku do cen z 2009 roku.

Wszystko to dzięki zmniejszeniu liczby części i zastosowaniu nowych technologii produkcji. Np. ramę radaru wydrukowano na drukarce 3D jako jeden element. W wersji C zbudowana ona jest z ponad 20 elementów.

Gripen dla Polski?

Samolot SAAB-a brany był pod uwagę w wersji "Programu modernizacji Sił Zbrojnych RP", podpisanej 6 lutego 2014, jako jeden z kandydatów do zakup samolotów V generacji. W ówczesnym programie planowano zakupić 64 maszyny. Wśród kandydatów wymieniane były F-35 Lighting II, najnowsze odmiany Eurofighterów i Rafale, a także będący wówczas jeszcze w fazie testów Gripen E.

Na razie na zakup Gripenów E zdecydowały się: Brazylia, Szwecja i Szwajcaria.

SAAB ma też inną propozycję dla sił powietrznych. Podczas bydgoskich targów Air Fair, które odbędą się w dniach 20-21 maja, Saab ma ponowie przedstawić propozycję modernizacji polskich myśliwców MiG-29 poprzez doposażenie ich w zasobniki do samoobrony. Rozwiązanie to służy do ochrony samolotów przed gamą skomplikowanych zagrożeń nowoczesnego pola walki.

Gripen E
Gripen ESaabINTERIA.PL/materiały prasowe
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas