Hiszpania będzie produkować własny saperski wóz bojowy. Co potrafi?
Saperski wóz bojowy Castor przeszedł testy kwalifikacyjne, wskutek czego już niedługo rozpocznie się jego produkcja seryjna. Co znajdziemy w środku tej maszyny?
W ramach kwalifikacji przetestowano m.in. wyposażenie, system strzelania, weryfikację ogólnego działania, wodowanie, czy systemy opancerzenia dla jednostek inżynieryjnych sił lądowych. Analizy pozwoliły na zakończenie walidacji wymagań technicznych pojazdu. Margarita Robles, Minister Obrony Hiszpanii, powiedziała: - Biuro programu Pizarro zakończyło testy kwalifikacyjne pojazdu Castor z wynikiem pozytywnym.
Przejście testów pozwoli na rozpoczęcie produkcji seryjnej pojazdów zgodnie z wcześniej ustalonym planem. Pierwsze egzemplarze mają wejść w skład hiszpańskiego wojska już w pierwszym półroczu 2023 roku. Dostawy mają być kontynuowane do 2024 roku. Mimo kwalifikacji i zgodności z końcowymi założeniami cały program spowodował kilka opóźnień, które związane były m.in. ze wzrostem masy pojazdu i wynikającymi z tego zmianami w układzie napędowym. Testy rozpoczęły się w kwietniu 2019 i trwały aż do teraz.
Co potrafi hiszpański Castor?
Maszyna bazuje na platformie Ascod 2 firmy GDELS Santa Bárbara Sistemas - zapewnia ona wyższy poziom ochrony i będzie punktem wyjścia do opracowania przyszłej fazy bojowego wozu piechoty Pizarro. Cały pojazd waży około 35 ton i ma wbudowaną przekładnię SG850 firmy Sapa wraz z ulepszeniami AC 850. Castor posiada szereg specjalistycznego saperskiego osprzętu roboczego, w tym pług, walec górniczy, specjalne czujniki, czy automatyczne łopaty. Zamontowana jest tu także zdalna wieża Mini Samson Rafael. Pojazd może przewozić do dziewięciu członków załogi, w tym kierowcę.
W skład uzbrojenia wchodzi karabin maszynowy 12,7 mm, który jest sterowany automatycznie z wnętrza jednostki. Pierwsza partia 36 zestawów kołowych jest częścią programu Pizarro Phase 2, w skład której ma wejść 83 bojowych wozów piechoty Pizarro.