ILS czyli sposób na bezpieczne lądowanie we mgle

W rozmowach i artykułach dotyczących tragedii w Smoleńsku często pada nazwa "system ILS". Poniżej wyjaśniamy co to za system i jakie są jakiego zadania.

System ISL wykorzystywany jest m.in. na  londyńskim lotnisku Heathrow
System ISL wykorzystywany jest m.in. na londyńskim lotnisku HeathrowGetty Images/Flash Press Media

ILS to standard

ILS umożliwia prowadzenie samolotu od granicy zasięgu sygnału do uzyskania przez samolot pewnego punktu na ścieżce lądowania (jeszcze w powietrzu), bądź na początku pasa startowego. Pomaga zachować kontrolę nad prawidłowym kierunkiem lotu i kątem, pod jakim maszyna podchodzi do lądowania. Jest to możliwe dzięki temu, że ILS wyposażony jest w radiostacje nadawcze (na ziemi), wysyłające sygnał do radionawigacji samolotu, która jest odpowiedzialna za jego położenie.

Wady systemu bezpieczeństwa

Za pomocą ILS może lądować kilka samolotów na tym samym lotnisku i w tym samym czasie. Mimo tego, system ma kilka wad. Po pierwsze, wyznacza tylko jedną możliwą ścieżkę lądowania, która musi przebiegać wzdłuż linii prostej. Po drugie, można go stosować tylko na równym i słabo zabudowanym terenie, ponieważ budynki i drzewa mogą powodować zakłócenia w sygnale. Zakłócenia mogą także pochodzić z rozgłośni pracujących na sąsiadujących częstotliwościach.

Precyzyjny radar

Lotnisko w Smoleńsku nie jest wyposażone w ILS, informacje o warunkach pogodowych i możliwości lądowania (lub skorzystania z lotnisk w Moskwie czy Mińsku) pochodziły w wieży.

INTERIA.PL

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas