ILS czyli sposób na bezpieczne lądowanie we mgle

W rozmowach i artykułach dotyczących tragedii w Smoleńsku często pada nazwa "system ILS". Poniżej wyjaśniamy co to za system i jakie są jakiego zadania.

ILS (Instrument Landing System) to radiowy system nawigacyjny, który w warunkach słabej widoczności (opady deszczu, gęsta mgła, obfite opady śniegu), i niskiego zachmurzenia, pomaga w bezpiecznym lądowaniu samolotu.

ILS to standard

Pierwsze testy nowego systemu odbyły się w 1929 roku, a zimą 1938 roku bezpiecznie wylądował pierwszy samolot wykorzystujący ILS (lecący z Waszyngtonu do Pittsburga Boeing 247-D). Obecnie system jest standardem na większości większych lotnisk świata.

ILS umożliwia prowadzenie samolotu od granicy zasięgu sygnału do uzyskania przez samolot pewnego punktu na ścieżce lądowania (jeszcze w powietrzu), bądź na początku pasa startowego. Pomaga zachować kontrolę nad prawidłowym kierunkiem lotu i kątem, pod jakim maszyna podchodzi do lądowania. Jest to możliwe dzięki temu, że ILS wyposażony jest w radiostacje nadawcze (na ziemi), wysyłające sygnał do radionawigacji samolotu, która jest odpowiedzialna za jego położenie.

Reklama

Wady systemu bezpieczeństwa

Dzięki połączeniu sygnałów radiowych i świetlnych, którymi pilot może manipulować z pokładu maszyny (np. poprzez odpowiednią ilość stuknięć w mikrofon) system wykorzystuje się także w warunkach zerowej widoczności i chmur, które zasłaniają większą część nieba.

Za pomocą ILS może lądować kilka samolotów na tym samym lotnisku i w tym samym czasie. Mimo tego, system ma kilka wad. Po pierwsze, wyznacza tylko jedną możliwą ścieżkę lądowania, która musi przebiegać wzdłuż linii prostej. Po drugie, można go stosować tylko na równym i słabo zabudowanym terenie, ponieważ budynki i drzewa mogą powodować zakłócenia w sygnale. Zakłócenia mogą także pochodzić z rozgłośni pracujących na sąsiadujących częstotliwościach.

Precyzyjny radar

Innym systemem naprowadzania jest radar precyzyjnego podejścia (PAR), stosowany czasem w lotnictwie wojskowym (ILS jest bardziej rozpowszechniony). PAR, w przeciwieństwie do ILS przekazuje pilotowi samolotu informacje pochodzące od nawigatora, który na radarze obserwuje położenie maszyny i podaje dane dotyczące możliwości bezpiecznego lądowania.

Lotnisko w Smoleńsku nie jest wyposażone w ILS, informacje o warunkach pogodowych i możliwości lądowania (lub skorzystania z lotnisk w Moskwie czy Mińsku) pochodziły w wieży.

INTERIA.PL

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: lądowanie | W.E.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy