Mieleckie Skytrucki dla lotnictwa Estonii
W estońskiej bazie lotniczej Ämari miała miejsce uroczystość przekazania wojskom lotniczym (Eesti Õhuvägi) pierwszego z dwóch samolotów transportowych krótkiego startu i lądowania C-145A Skytruck.
Samoloty, wyprodukowane w zakładach PZL Mielec w 2009 roku, pochodzą z nadwyżek Dowództwa Operacji Specjalnych Sił Powietrznych USA i są dostarczone nieodpłatnie w ramach programu Excess Defence Articles na podstawie umowy z 10 sierpnia 2018 roku. Drugi samolot dotrze do odbiorcy jeszcze w tym roku.
Według ministra obrony Estonii Jüri Luika wdrożenie dwóch samolotów M28 wzmocni potencjał sił zbrojnych (Eesti Kaitsevägi) począwszy od transportu lotniczego po szkolenie pilotów i spadochroniarzy, ewakuację medyczną na misjach obserwacyjnych i patrolowo-dozorowych skończywszy. Estończycy planują w przyszłości wyposażyć oba samoloty w głowice optoelektroniczne. Z kolei według płk Riivo Valge'a, dowodzącego wojskami lotniczymi, nowo nabyty samolot sprawdzi się w lokalnych warunkach, ponieważ może operować z lotnisk o nawierzchni nieutwardzonej i jest wyposażony w radar meteorologiczny oraz systemy nawigacyjne, które umożliwiają wykonywanie lotów w warunkach ograniczonej widoczności.Gdy 2014 roku Estonia zdecydowała o wycofaniu dwóch samolotów transportowych An-2, władze amerykańskie zaoferowały nieodpłatne przekazanie Estonii dwóch Short C-23B+ Sherpa. Oferta została jednak odrzucona z powodu wieku samolotów, które zostały wyprodukowane w drugiej połowie lat 80 XX wieku.27 października 2016 roku Departament Obrony USA opublikował listę wyposażenia wojskowego, które zostało zaoferowane procedurą EDA państwom sojuszniczym. Wśród nich znalazła się Estonia, której zaoferowano dwa C-145A Skytruck (nazywanych także Combat Coyote). Po trzy samoloty Skytruck mają także otrzymać również Kostaryka i Kenia, natomiast dwa Nepal
Rafał Muczyński