Na co komu cztery koła? "Senator" na niewiarygodnym wideo z Ukrainy
Siły Zbrojne Ukrainy opublikowały w mediach społecznościowych nagranie, na którym możemy zobaczyć opancerzony pojazd Roshel "Senator" w wersji MRAP podczas ewakuacji ukraińskich żołnierzy z linii frontu. I nie byłoby w tym nic dziwnego, bo Kijów dostał ponad 1700 egzemplarzy tej jednostki (w różnych wersjach), ale ten jedzie, chociaż na skutek wybuchu został mocno uszkodzony i pozbawiony jednego tylnego koła!

Kanadyjski "Senator" to obecnie jeden z najpowszechniej wykorzystywanych pojazdów opancerzonych w Ukrainie, a opublikowane w sieci nagranie idealnie pokazuje, dlaczego cieszy się taką popularnością i uznaniem. Okazuje się bowiem, że jest w stanie wyciągać żołnierzy spod bezpośredniego ostrzału, nawet po odniesieniu poważnych uszkodzeń - na wspomnianym wideo, udostępnionym przez ukraińskich żołnierzy, widać jedną z tych jednostek ewakuującą rannych z pola bitwy, pomimo braku koła.
"Senator" działa nawet bez koła
I nie jest to odosobniony przypadek, bo ukraińscy żołnierze regularnie powtarzają, że "Senator" po prostu ratuje życie. Jeden z członków załogi "trójkołowca", wypowiadający się anonimowo ze względów bezpieczeństwa, stwierdził, że ich pojazd pozostał sprawny nawet po bezpośrednim trafieniu miną przeciwpancerną.
I choć część przekazanych pojazdów została zniszczona w boju, to mówimy o zaledwie 56 jednostkach (dane Oryx na początek marca tego roku), więc wskaźniki przeżywalności załogi są bardzo wysokie. Dzięki tej niezawodności pod ostrzałem "Senator" stał się więc podstawą ewakuacji, logistyki i działań bojowych Ukrainy na pierwszej linii frontu.
Jesteśmy dumni, że możemy wspierać obronę Ukrainy sprawdzonymi platformami bojowymi
Co potrafi "Senator"?
To kanadyjski kołowy pojazd opancerzony zbudowany na bazie seryjnego podwozia Ford F‑550, który zapewnia ochronę przed ostrzałem z broni lekkiej oraz odłamkami artyleryjskimi. Dzięki modułowej konstrukcji może pełnić funkcje transportera opancerzonego dla maksymalnie 10 pasażerów, pojazdu SWAT (ochrona balistyczna CEN B7, syreny alarmowe oraz kamery zewnętrzne do obserwacji otoczenia), pojazdu transportowego z czterodrzwiową kabiną załogową dla 5 osób i nadwoziem typu pickup, pojazdu medycznego do ewakuacji rannych czy pojazdu dla saperów, wyposażonego we wzmocnioną rampę tylną oraz podwyższone nadwozie.
Produkcja Senatora ruszyła w kwietniu 2018 roku, a pierwsze egzemplarze szybko trafiły m.in. na wyposażenie służb porządkowych oraz misji pokojowych. Od 2022 roku pojazdy te są szeroko wykorzystywane w działaniach bojowych na Ukrainie, do marca 2025 dostarczono tam ponad 1700 sztuk (w różnych wersjach), finansowanych głównie przez państwa zachodnie. Jeden egzemplarz kosztuje około 600 tys. USD, a zakład produkcyjny w Kanadzie wytwarza średnio 120 sztuk miesięcznie.
Na nagraniach oglądamy jednak "Senatora" w wariancie MRAP, czyli o zwiększonej odporności na miny i ładunki improwizowane, która wynika m.in. ze specyficznej konstrukcji kadłuba pojazdu, gdzie podwozie uformowane jest w kształcie litery "V" i silnie opancerzone, zaprezentowanej po raz pierwszy w 2023 roku. Ma on zmodyfikowane dwudrzwiowe nadwozie dla 8 pasażerów i spełnia normy STANAG 4569 poziom II (balistyczny) oraz poziom III (odporność na wybuchy).
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 87 tys. obserwujących nasz fanpage - polub GeekWeek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!