Najdroższy zawód świata. Ile za szkolenie pilota F-35?

Polscy piloci w styczniu rozpoczną pierwsze szkolenia w kokpicie samolotu wielozadaniowego F-35. Tym samym wejdą do lotniczej elity. Sprawdzamy, ile kosztuje i trwa wyszkolenie jednego pilota F-35.

Polscy piloci w styczniu rozpoczną pierwsze szkolenie na F-35. Dołączą do elity
Polscy piloci w styczniu rozpoczną pierwsze szkolenie na F-35. Dołączą do elityMSgt John Nimmo Sr.Wikimedia Commons

2 grudnia samolot F-35 o oznaczeniu AZ-02, jeden z pierwszych przeznaczonych dla polskich Sił Powietrznych, odbył swój dziewiczy lot testowy. To niezwykle ważny krok w przyjęciu tych najnowocześniejszych samolotów do naszej armii. Według planów Lockheed Martin jeszcze do końca roku dwa F-35 mają znaleźć się w bazie Ebbing Air Guard w Arkansas, gdzie są już polscy piloci, wyselekcjonowani do przeszkolenia na te niezwykłe maszyny. Jak podał minister obrony narodowej, Władysław Kosiniak-Kamysz, polski pilot wejdzie do kokpitu F-35 w styczniu 2025 roku.

Polscy piloci, którzy jako pierwsi mają przejść szkolenie na F-35 zostali wyselekcjonowani z kadry, która wcześniej latała na samolotach F-16. Niezwykle doświadczeni lotnicy wojskowi. Część z nich o najlepszych predyspozycjach zostanie przyszłymi instruktorami samolotów F-35, którzy mogą stworzyć podstawy systemu szkolenia w Polsce.

Czym F-35 różni się od innych samolotów?

Już samo dopuszczenie do szkolenia na F-35 można uznać za osiągnięcie. F-35 to "podniebny komputer”. Jego radar, sensory i czujniki pozwalają zbudować idealny przegląd pola walki. F-35 może wymieniać zebrane dane z innymi rodzajami uzbrojenia na lądzie, morzu i w powietrzu.

Zbierana przez F-35 liczba danych jest wręcz astronomiczna i w standardowym myśliwcu prowadziłaby do kompletnego przebodźcowania. Nawet ze swoimi umiejętnościami szybkiego przetwarzania informacji i podejmowania decyzji, piloci dostaliby swoistego "zawieszenia". Jednak dzięki zaawansowanej multisensoryczności wszystkie te dane F-35 przekazuje pilotowi w "zjadliwy” sposób, pozwalając ogarnąć je w jak najkrótszym czasie. Niemniej nawet z tym piloci muszą się dostosować. Sam F-35 ze względu na swoje możliwości stanowi jedną z najważniejszych platform całych armii. Dlatego do jego pilotowania są dopuszczani najlepsi.

Ile trwa szkolenie na F-35?

Jeżeli mówimy o rekrutach, którzy dopiero co zaczynają swoją przygodę z siłami powietrznymi, to ich przygotowania do bycia pilotem F-35 zaczynają się od wstąpienia do programu sił powietrznych w Reserve Officers' Training Corps (pol. Korpus szkoleniowy oficerów rezerwy) na cywilnym uniwersytecie lub do Akademii Sił Powietrznych USA. Po tym zostają podporucznikami i rozpoczynają Undergraduate Pilot Training (UPT), w którym po przejściu części akademickiej zaczynają się ćwiczenia w locie. Te zaś dzielą się na poziom podstawowy i specjalistyczny.
Przy pierwszym szkolenie odbywa się na turbośmigłowych samolotach treningowych T-6 Texan Trainer II. W tym czasie obok podstaw obsługi samolotu przyszli piloci muszą nauczyć się także nawigacji czy latania w formacji. Krok ku lataniu F-35 robią ci, którzy na podstawie swoich wyników zostają przydzieleni do programu szkolenia na bombowce lub myśliwce. Wtedy latają już tylko na samolotach odrzutowych T-38 Talon.
Wielki moment następuje tuż przy zakończeniu UTP, bo wtedy na bazie osiągnięć i ocen zdobytych podczas szkolenia, przyszli piloci dostają przydział na swoje samoloty. Jedni z najlepszych, którzy zostaną przydzieleni do pilotowania F-35 będą wysłani do bazy Eglin na Florydzie, gdzie czeka ich jeszcze maksymalnie rok szkolenia. Na samym początku przechodzą naukę akademicką, następnie ćwiczenia na zaawansowanych symulatorach, aż w końcu zasiadają za sterami F-35. Jeżeli uda im się skończyć szkolenie, dostają przydział do jednostki, rozpoczynając służbę.

Znacznie krótszą drogę szkolenia na F-35 będą mieli pierwsi polscy piloci, którzy po prostu przechodzą z samolotu F-16. Już wcześniej zaliczyli część akademicką oraz szkolenie na symulatorach. Ich przeszkolenie w kokpicie F-35 może trwać od kilku miesięcy do maksymalnie roku. Natomiast w przyszłości polscy rekruci mogą przechodzić swoją skomplikowaną drogę na F-35, która zaczynać się będzie od Lotniczej Szkoły Wojskowej w Dęblinie.

Ile kosztuje szkolenie pilota F-35?

Wyszkolenie każdego pilota od podstaw to ogromny koszt, szczególnie jeśli mówimy o tak zaawansowanej maszynie, jak F-35. W 2019 roku organizacja RAND zajmująca się analityką tematyki bezpieczeństwa przedstawiła kompleksowe zestawienie takich kosztów, w tym wyszkolenia na F-35. Biorąc pod uwagę m.in. dostępne dane za rok fiskalny 2018 podane przez Departament Obrony USA jak godziny lotów i liczba szkolonych pilotów udało im się stworzyć szacunkowe koszty Operating and Support (pol. koszty obsługi i wsparcia) - O&S, wyliczone na jednego szkolonego pilota

Według tych wyliczeń wtedy koszt całego wyszkolenia od przejścia selekcji do sił powietrznych do pilota F-35A (wersji, na jakiej szkolić się będą też polscy piloci) wynosił 10,167 mln dolarów, oraz 9,467 mln dolarów dla pilotów przejściowych (już wcześniej zakwalifikowanych na F-35) lub przekwalifikowujących się z innych samolotów myśliwskich lub szturmowych. Dla porównania wyszkolenie jednego pilota F-16 od podstaw wyniosło 5,618 mln dolarów.

Analiza RAND pokazała, że pilot F-35 był drugim "najdroższym" żołnierzem sił powietrznych USA. Wyprzedzał go tylko pilot myśliwca F-22 Raptor, którego wyszkolenie od cywila kosztowało amerykańskiego podatnika 10,897 mln dolarów.

Korygowanie starych danych

Niemniej liczby te wymagają uzupełnienia. Po pierwsze analitycy RAND w samym raporcie przyznali, że do obliczenia kosztów wyszkolenia pilotów F-35A użyli tylko danych za rok fiskalny 2016. Wtedy tak naprawdę F-35A był jeszcze bliżej wdrażania do służby. W tym samym roku siły powietrzne USA po raz pierwszy ogłosiły, że ich F-35 zdobyły wstępną zdolność operacyjną. To znaczy, że wyliczone koszty dotyczyły dalej względnie nowej platformy w wojsku, a to znacząco zwiększa cenę, także szkolenia. Ta natomiast spada wraz z dostawami nowych maszyn i nasycenia nimi jednostek, gdzie coraz więcej żołnierzy może się z nimi zapoznać.

Zaznaczyli to sami analitycy RAND. Podkreślili, że już od upublicznienia danych za rok fiskalny 2016 do opublikowania raportu w 2019 roku koszt godziny lotu F-35 mógł spaść aż o 10-15 proc., choć nieprecyzyjność szacunków zmusiła analityków do pozostania przy danych sprzed lat.
Dla przykładu rządowy F-35 Joint Program Office stwierdził, że w 2014 roku za godzinę lotu F-35 trzeba było zapłacić około 87 tysięcy dolarów w 2014 roku, ale w 2022 było to już 34 tysiące dolarów. Już to przyczynia się do spadku kosztów wyszkolenia. Z danych wynika, że znacząca część kosztów generowanych jest przy szkoleniu już na samych F-35.

Jeżeli chodzi o szkolenie polskich pilotów, to trudno bezpośrednio przekładać dane dla sił powietrznych USA. Polska w umowie za 4,6 mld dolarów wraz z 32 samolotami F-35A Block 4 pozyskała także pakiet szkoleniowy, w który wchodzi wytrenowanie w Stanach 24 pilotów. Można zakładać, że wartość jest porównywalna do kosztów przeszkolenia amerykańskich pilotów z samolotów F-16. Na razie bez odpowiedzi pozostanie pytanie o koszt wyćwiczenia jednego pilota F-35 w Polsce.

Zimny poranek, uciekający autobus, natłok pracy... Codzienność bywa nieprzyjemna. Warto jednak spróbować wprowadzić do niej trochę koloru. Naszemu bohaterowi udało się to dzięki kolorowemu smartfonowi Motorola Edge 50 neo. Jak? Sprawdź!materiały promocyjne
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas