Najnowsze F-35 trafiły do służby. Dziesiątki sztuk
Siły Powietrzne USA przyjęły już 36 najnowszych samolotów wielozadaniowych F-35 z najnowszym oprogramowaniem TR-3, od rocznego wstrzymania ostatnich dostaw. To wersje maszyn, które otrzyma także Polska.
F-35 to samolot piątej generacji, który stanowi jedną z najważniejszych broni sił powietrznych wielu państw NATO. Przechodzi stałą modernizację, której najnowszą odmianą jest wprowadzenie nowego oprogramowania w konfiguracji TR-3 (Technical Refresh 3).
Jednak wprowadzenie TR-3 do F-35 przyniosło masę problemów. Do tego stopnia, że Pentagon w lipcu poprzedniego roku wstrzymał przyjmowanie nowo wyprodukowanych samolotów od Lockheed Martin. Wojsko stwierdziło, że firma najpierw musi uporać się z podstawowymi problemami TR-3, gdyż nie pozwalały na wykorzystywanie samolotów. Samo wstrzymanie dotykało pośrednio także sojusznicze państwa, które oczekiwały na samoloty.
Kolejne F-35 dostarczone
Pentagon zniósł zakaz dostaw 29 lipca br. W tym czasie Lockheed Martin cały czas produkował F-35, które teraz trafiają do służby. Jak donosi portal DefenseNews od 29 lipca siły zbrojne USA przyjęły na wyposażenie 36 nowych F-35 z TR-3, które składowano w magazynie Lockheed Martin w Fort Worth w stanie Teksas.
Sama firma stwierdziła, że jak zniesienie zakazu w sprawie dostaw F-35 jest istotną decyzją, już sama roczna przerwa stworzyła problem, kto powinien otrzymać jako pierwszy otrzymać samoloty. A lista klientów jest długa, obejmując siły powietrzne, marynarkę i korpus piechoty morskiej USA, oraz państwa, których zamówione F-35 znalazły się w partii, która rok musiała przesiedzieć w magazynie.
F-35 tylko do treningu
Bolączką nowych samolotów F-35 z TR-3 jest fakt, że na ten moment nie są gotowe bojowo. Oprogramowanie pozwala im tylko na prowadzenie misji treningowych. Obecnie prowadzone są prace nad rozwojem TR-3 do stopnia, pozwalającego na prowadzenie misji bojowych.
Generał Michael Schmidt, dyrektor wykonawczy programu F-35 prowadzonego przez Pentagon stwierdził, że według planów F-35 z oprogramowaniem TR-3 będą zdolne do misji bojowych w połowie 2025 roku. Niemniej zaznaczył, że ciągle potrzeba dużo pracy, aby podobne problemy, jak przy implementacji TR-3 nie powtórzyły się w przyszłości.
To także ważne dla nas, gdyż polskie F-35 będą posiadać konfigurację oprogramowania TR-3. Według planów pierwsi polscy piloci zaczną szkolenie na F-35 pod koniec tego roku w USA. Pierwsze samoloty F-35 mają trafić do Polski w 2026 roku do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.
F-35 nowej generacji
Sama konfiguracja oprogramowania TR-3 wprowadza do F-35 nowe wyświetlacze oraz większą pamięć komputera i moc obliczeniową. Jednak to dopiero początek zmian, jakie zostają wprowadzone do wersji Block 4. Lista modyfikacji obejmuje aż 80 zmian, z których niektóre mogą trafić na F-35 dopiero w następnej dekadzie. Stanowi podstawę do ulepszenia samolotu o nowy radar z elektronicznym skanowaniem fazowym (AESA) AN/APG-85 czy możliwość przenoszenia jeszcze potężniejszej broni. F-35 Block 4 mają także otrzymać zmodyfikowany system walki elektronicznej AN/ASQ-239.
Podstawowe parametry F-35A Lightning II:
- Producent: Lockheed Martin
- Rok pierwszego oblotu/wejścia do służby: 2006/2015
- Długość: 15,7 m
- Rozpiętość skrzydeł: 11 m
- Wysokość: 4,4 m
- Maksymalna waga startowa: 31,800 kilogramów
- Napęd: Silnik turboodrzutowy Pratt & Whitney F135-PW-100
- Prędkość maksymalna: 1,8 Ma (1960 km/h)
- Zasięg: 1800 kilometrów
- Maksymalny pułap: 15 kilometrów
Uzbrojenie F-35A Lightning II:
- Działko: GAU-22/A kalibru 25 mm
- Pociski powietrze-powietrze: AIM-9X Sidewinder, AIM-120 AMRAAM, AIM-132 ASRAAM
- Pociski powietrze-ziemia: AGM-88G AARGM-ER, AGM-158 JASSM, AGM-179 JAGM
- Bomby z ładunkiem konwencjonalnym: AGM-154 JSOW, GBU-39, GBU-53, JDAM
- Bomby z ładunkiem nuklearnym: B61 Mod 12