Ogromny transport pojazdów bojowych w Ukrainie. Rosja zadrży
Z ukraińskiego frontu dochodzą przełomowe wiadomości o ogromnym transporcie pojazdów opancerzonych BTR-60. Dzięki nim, armia naszego wschodniego sąsiada będzie mogła o wiele skuteczniej atakować rosyjskie pozycje, a nawet wyprzeć agresora z niektórych okupowanych terenów kraju.

Ogromny transport pojazdów opancerzonych w Ukrainie
Ukraińska 156. Brygada Zmechanizowana otrzymała właśnie zmodernizowane poradzieckie kołowe transportery opancerzone BTR-60. Pierwsza partia składa się z aż 120 pojazdów odnowionych i zmodernizowanych w ukraińskich zakładach. Co ciekawe, maszyny te przybyły do Ukrainy bezpośrednio z Bułgarii, która w ramach jednego ze wsparć militarnych, zdecydowała się wysłać nieużywany sprzęt, aby ten otrzymał nowe życie.
Ivaylo Mirchev, Członek Zgromadzenia Narodowego Bułgarii, skomentował ten fakt na Facebooku tymi słowami: "To jest prawie 120 starych BTR-ów, które wysłaliśmy na Ukrainę, opłaconych przez Danię. Ukraińcy zmodernizowali je szybciej, niż Bułgaria zdołała je przetransportować". Pojawiły się informacje, że pojazdy te biorą już udział w boju. Otrzymały one m.in. mocniejsze silniki i klatki antydronowe. Pojazdy pozwolą skutecznej i szybciej transportować żołnierzy i sprzęt na linię frontu oraz jednocześnie ułatwić odzyskiwanie okupowanych terenów kraju.
120 pojazdów BTR już na froncie
BTR-60 to kołowy transporter opancerzony konstrukcji radzieckiej, następca transportera BTR-152. Został on zaprojektowany i zbudowany w drugiej połowie lat 50-tych XX wieku. Był pierwszym radzieckim transporterem zbudowanym w układzie ośmiokołowym z napędem na wszystkie koła (8X8), oraz pierwszym, który posiadał zdolność pływania. W stosunku do poprzednika BTR-152 charakteryzuje się znacznie lepszą zwrotnością.
Pancerny kadłub transportera dzieli się na dwa przedziały, a mianowicie załogowy z przodu i napędowy z tyłu. W przedniej części miejsca obok siebie zajmowali mechanik-kierowca i dowódca, a za nimi znajdowały się ławki mieszczące od 8 do 16 żołnierzy. Jeśli chodzi o sekcję napędową, to znajdują się tam dwa silniki gaźnikowe o mocy 90 KM. BTR-60. Przez lata doczekał się kilku wersji, które wzbogacono m.in. o układ ochrony przed bronią masowego rażenia, obrotową wieżę z karabinami maszynowymi KPWT i PKT czy dodatkowe włazy boczne.
Zmodernizowane BTR-60 z Bułgarii
Konfiguracje uzbrojenia różniły się w różnych wariantach BTR-60. BTR-60PA, wprowadzony w połowie lat 60., miał zamknięty kadłub, ale nie miał wieży. Późniejsze modele, takie jak BTR-60PB, zawierały zamontowany na wieży ciężki karabin maszynowy KPVT kal. 14,5 mm, uzupełniony o współosiowy karabin maszynowy PKT kal. 7,62 mm.
Jako że mobilność była kluczową cechą BTR-60, Ukraińcy mogą wykorzystać transportery w trudnym terenie. Jak podaje producent, pojazd oferuje maksymalną prędkość do 80 km/h na drogach i 10 km/h w wodzie, dzięki tylnemu układowi napędowemu. Zdolność do poruszania się po wodzie pozwala mu pokonywać rzeki i jeziora bez przygotowania, co jest kluczową zaletą w regionach o rozległych drogach wodnych, jakich nie brakuje w Ukrainie.
Produkcję BTR-60 zakończono w połowie lat 70. po rozpoczęciu produkcji transportera BTR-70. Co ciekawe, odpowiednikiem BTR-60 używanym przez Wojsko Polskie był transporter OT-64 SKOT. Na uzbrojeniu Wojska Polskiego znajdowały się jedynie pojazdy w wersji BTR-60PU. BTR-60 był również używany przez oddziały ZOMO, a następnie Policję.