"Paolo Thaon di Revel". Okręt z tajemniczym kadłubem

W stoczni spółki Fincantieri – Cantieri Navali Italiani w Muggiano w La Spezia miała miejsce uroczystość wodowania technicznego kadłuba pierwszej wielozadaniowej fregaty rakietowej "Paolo Thaon di Revel" typu PPA, przeznaczonej dla włoskiej marynarki wojennej.

Nietypowy dziób ma ułatwić rozcinanie fal
Nietypowy dziób ma ułatwić rozcinanie fal Marina Militaredomena publiczna

Włoska marynarka wojenna zamówiła 7 fregat rakietowych typoszeregu PPA z opcją na 3 kolejne. Po 2026 planowane jest wdrożenie kolejnych sześciu jednostek. Innowacją kadłubów nowych okrętów jest charakterystyczna ostro zakończona gruszka dziobowa do efektywniejszego przebijania się przez fale i co za tym idzie osiągania większej prędkości. Takie rozwiązanie Fincantieri po raz pierwszy zastosowała w konstrukcji cywilnego promu dla Szwecji.

Cięcie blach kadłuba o nr budowy 6261 rozpoczęto 2 grudnia 2016 roku, stępkę położono 9 maja 2017 roku, a przyjęcie do służby jest planowane w maju 2021 roku. Stępki pod kolejne trzy jednostki położono 16 lutego 2018, 8 listopada 2018 i 14 marca 2019 roku. Plany zakupu zostały ogłoszone w 2014 roku, natomiast zamówienie zostało złożone rok później w ramach nowego planu modernizacji technicznej sił morskich zatwierdzonego w maju 2015 roku. Do października 2026 roku odbiorca otrzyma siedem jednostek w trzech konfiguracjach z opcją na trzy kolejne okręty za równowartość 3,9 mld EUR (16,57 mld zł) wraz z 10-letnim pakietem wsparcia technicznego. Okręty zastąpią 4 fregaty typu "Lupo" i jedną korwetę typu "Minerva".

Jednostki poszczególnych konfiguracji mają charakteryzować się odmienną wypornością i wyposażeniem. Kadłuby będą liczyć po 132,5 m długości, 16,5 m szerokości i 5 m zanurzenia. Pełna wyporność konfiguracji Full wyniesie 6270 t, Light+ - 5880 t, natomiast Light - 5830 t. Budowa została podzielona pomiędzy stocznie Cantieri Navali di Riva Trigoso i Muggiano. W zależności od konfiguracji dzięki modułowej konstrukcji, okręty będą standardowo wyposażone lub przystosowane do montażu różnego typu uzbrojenia, w tym pionowych wyrzutni rodziny SYLVER dla pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych Aster 15 i Aster 30 Block 1NT oraz pocisków manewrujących MdCN, jak również wyrzutni pocisków przeciwokrętowych TESEO\Otomat Mk2 i torped ZOP.

Wszystkie zostaną ponadto uzbrojone w armaty automatyczne 127 mm/64 OTO Melara Vulcano i 76 mm/62 OTO Melara Strales, a także 25 mm/80 działa, 12,7-mm karabiny maszynowe i nieśmiercionośną broń akustyczną. Light i Light+ mają być wyposażone w radary dozoru powietrznego pasma C, podczas gdy wariant Full otrzyma radary pasma C, jak i X.Układ napędowy typu CODAGOL (COmbined Diesel And Gas Or eLectric) składa się z jednej turbiny gazowej TAG General Electric/Avio LM2500+G4 o mocy 32 000 kW (43 000 KM), dwóch silników wysokoprężnych MTU 20V 8000 M91L o mocy 10 000 kW (13 000 KM) każdy, dwóch generatorów wysokoprężnych MAN GenSets 12V175D-MEM o mocy 1 640 kW (2 200 KM) każdy, dwóch zapasowych generatorów wysokoprężnych Isotta Fraschini 16V170C2ME, dwóch silników elektrycznych o mocy 1 350 kW każdy i jednego pędnika o mocy 550 kW (740 KM). Moc przenoszona na dwa wały napędowe i śruby zapewni prędkość maksymalną 31,6 w. i zasięg 5500 mil morskich. Załoga ma liczyć 171 oficerów i marynarzy z możliwością zaokrętowania dodatkowych 30 ludzi. Okręty będą zdolne do przenoszenia jednego śmigłowca AW101 lub dwóch SH90 (NH90).Podstawowe zadania nowych okrętów to wykrywanie i zwalczanie zagrożeń, w tym asymetrycznych (takich jak piractwo), a w czasie pokoju działanie jako centra dowodzenia Departamentu Obrony Cywilnej w sytuacjach kryzysowych. Dlatego będzie zdolny do dostarczania wody pitnej na ląd i energii elektrycznej o mocy 2000 kW. Co ciekawe, silniki wysokoprężne okrętów będą zasilane biopaliwami. Na rufie i w centralnej części okrętu znalazły się miejsca dla kontenerów operacyjnych, logistycznych, mieszkalnych i sanitarnych ISO 20'. Okręty będą także wyposażone w 11-metrowe łodzie klasy RHIB.

Włosi wzmocnią swoją flotę kilkoma jednostkami tego typuMarina MilitareINTERIA.PL/materiały prasowe

Rafał Muczyński

***Zobacz materiały o podobnej tematyce***

Niemiecki okręt podwodny z wizytą w PolsceInteria.tv
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas