Pomostowe Apache już w Polsce. Najlepsze dopiero przed nami
W 56. Bazie Lotniczej w Latkowie pod Inowrocławiem odbyła się oficjalna uroczystość z odbioru pierwszych AH-64D Apache, wyleasingowanych dla Wojska Polskiego. To maszyny, na których szkolić będą się polscy piloci i technicy. Za niedługi czas zaczną operować na jeszcze nowocześniejszej wersji tych śmigłowców. Tłumaczymy między nimi różnice.

Spis treści:
Podczas uroczystości w 56. Bazie Lotniczej obecny był minister obrony narodowej Władysław Kosiniak Kamysz, oraz Cezary Tomczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Podczas uroczystości można było zaobserwować trzy śmigłowce AH-64D z ośmiu wyleasingowanych. Kosiniak-Kamysz zdradził, że na śmigłowce AH-64 Apache z pomocą Amerykanów zostało już przeszkolonych 22 polskich pilotów.
- Ten zakup i leasing śmigłowców Apache jest przemyślany. Zakup śmigłowców odpowiada naszym zobowiązaniom m. in. przy ochronie wschodniej flanki #NATO. (…) mamy już przeszkolonych 22 pilotów i bardzo za to dziękuję stronie amerykańskiej - stwierdził minister.
Warto dodać, że pierwsze śmigłowce AH-64D Apache doleciały do bazy pod Inowrocławiem wczoraj (16.06). Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego - generał Wiesław Kukuła - opublikował przy tym zdjęcie, wskazujące, że nasze Apache mają coś co wygląda na prowizoryczne szachownice low-vis tj. bezbarwne o obniżonej wykrywalności. Potwierdzają to zdjęcia z uroczystości. Ich wygląd wskazuje, że w przyszłości zostaną zmienione, prawdopodobnie na standardowe biało-czerwone szachownice.

Tylko Stany Zjednoczone będą miały więcej Apache niż Polska
AH-64D zostały wyleasingowane na podstawie trzech umów z 27 lutego bieżącego roku o łącznej wartości 300 mln dolarów (ok. 1,2 mld złotych). Mają zabezpieczyć szkolenie personelu lotnictwa uderzeniowego w siłach lądowych do momentu przybycia nowszej wersji śmigłowców AH-64E tj. w 2028 roku. Warto dodać, że pierwsi polscy piloci i technicy już przeszli przeszkolenie na te śmigłowce w 2023 roku na terytorium USA. Teraz stanowią grupę instruktorów w Polsce.
Przypomnijmy, że na podstawie umowy z 13 sierpnia 2024 roku do naszego kraju zostanie dostarczonych aż 96 sztuk AH-64E, a pierwsza transza będzie miała miejsce w 2028 roku. Polska armia będzie drugim do wielkości użytkownikiem tych śmigłowców uderzeniowych, po Stanach Zjednoczonych, skąd pochodzi producent maszyn - Boeing Defense, Space & Security.
Po co Polsce leasingowane śmigłowce uderzeniowe?
Obecnie Wojsko Polskie posiada ogromną lukę w śmigłowcach uderzeniowych. Na stanie posiadamy poradzieckie Mi-24D/W, których zasoby i tak zostały uszczuplone po przekazaniu 12 sztuk Ukrainie. Stąd 1. Brygada Lotnictwa Wojsk Lądowych potrzebuje pomostowego rozwiązania, aby w ogóle utrzymać działanie do momentu wprowadzenia docelowych śmigłowców Apache w wersji E.
Warto jednak pamiętać, że pierwotne deklaracje Ministerstwa Obrony Narodowej zapowiadały, że pomostowe śmigłowce AH-64D pojawią się w Polsce już na przełomie 2024/2025 roku.

Ile kosztowało Polskę 96 śmigłowców Apache?
Umowa na 96 AH-64E dla Polski wyniosła aż 10 mld dolarów brutto (przy kursie dolara z 13 sierpnia - około 48,2 mld złotych brutto). Obok samych śmigłowców zawierała także uzbrojenie do nich, pakiet logistyczny i szkoleniowy. Był to jeden z największych zakupów w historii Wojska Polskiego.
Pozyskano z nim także umowy offsetowe, mające zapewnić transfer technologii. Pierwszą podpisano we wrześniu 2023 roku z Lockheed Martin i obejmowała pozyskanie kompetencji serwisu radarów AN/APG-78 Longbow oraz modułów obserwacyjno-celowniczych M-TADS/PNVS. Jej wartość wyniosła 300 mln złotych. Drugą i trzecią podpisano 5 sierpnia 2024 i obejmowały kolejno pozyskania możliwości i kompetencji serwisu oraz przeglądu niektórych części do śmigłowców w Polsce m.in. kadłubów i kooperacji w zakresie obsługi technicznej silników serii T700/G7. Kosztowały kolejno 400 i 530 mln złotych.
Czym różnią się wersje śmigłowców Apache dla Polski?
AH-64E to zmodernizowana wersja AH-64D. Samo oznaczenie E zostało wprowadzone we wrześniu 2012 roku i odnosiło się do wersji AH-64D Block III. Jak z zewnątrz pomiędzy śmigłowcami Apache E i D na pierwszy rzut oka nie widać różnicy, to są to inne maszyny pod względem osiągów i awioniki.
Po pierwsze AH-64E może współpracować z bezzałogowcami, zbierając dodatkowe informacje z pola walki. Ponadto względem AH-64D posiada mocniejsze silniki T-700-701D, pozwalające m.in. latać szybciej o 32 km\h. AH-64E posiada także zwiększone możliwości komunikacyjne, które obejmują ulepszenia łączności satelitarnej.
Należy też pamiętać, że sam AH-64E przechodzi liczne modyfikacje. Polska zakupiła najnowocześniejsze śmigłowce w rozwijanej Version 6.5, które posiadają nowe oprogramowanie oparte o standard awioniki ARINC 661, pozwalające na integrację AH-64E z nowymi zdolnościami, które dopiero będą wprowadzane w kolejnych latach.
Parametry taktyczno-techniczne śmigłowca AH-64E:
- Załoga: pilot+nawigator
- Długość: 17,7 m
- Szerokość wirników: 14,6 m
- Maksymalna masa startowa: 10,430 kg
- Maksymalna masa uzbrojenia: 1504 kg
- Napęd: 2x silniki turbowałowe General Electric T700-GE-701D
- Prędkość maksymalna: 300 km\h
- Zasięg lotu: 476 km
- Pułap: 6,4 km
- Uzbrojenie: 1x działko łańcuchowe 30 mm M230, niekierowane pociski powietrze-ziemia Hydra, przeciwpancerne pociski kierowane Hellfire/Spike, pociski przeciwlotnicze Stinger
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 87 tys. obserwujących nasz fanpage - polub GeekWeek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!