Rosyjskie wózki golfowe to przeszłość. Teraz czas na ukraińskie "Warany"

Ukraińskie Ministerstwo Obrony skodyfikowało i zatwierdziło dostawy lokalnie produkowanego buggy o nazwie "Waran". To pojazd terenowy przeznaczony do wykonywania szerokiego zakresu zadań, tj. przemieszczania personelu, ewakuacji rannych, transportu amunicji itp.

Ministerstwo Obrony Ukrainy zatwierdziło dostawy lokalnie produkowanego buggy „Waran”
Ministerstwo Obrony Ukrainy zatwierdziło dostawy lokalnie produkowanego buggy „Waran”mil.gov.ua domena publiczna

Wiosną tego roku w sieci dosłownie zawrzało, kiedy w sieci pojawiły się nagrania dokumentujące rosyjski szturm na ukraińskie pozycje w pobliżu miasta Łyman w obwodzie donieckim, przeprowadzony jednocześnie z wykorzystaniem czołgu T-90M, dwóch bojowych wozów piechoty BMP-2 oraz czterech pojazdów terenowych Desertcross 1000-3. Z miejsca pojawiły się komentarze, że Rosjanie atakują na wózkach golfowych, bo w przypadku tych ostatnich mowa o chińskim cywilnym nieopancerzonym pojeździe terenowym, który nie zapewnia żadnej ochrony nie tylko przed atakiem, ale nawet wiatrem, deszczem czy śniegiem.

Rosyjskie "wózki golfowe" w akcji

Wydaje się jednak, że w przypadku rosyjskiej taktyki, która życie swoich żołnierzy ma niejako wpisane w koszty, to wysoce mobilne rozwiązanie się sprawdza, bo pod koniec sierpnia dowiedzieliśmy się, że Moskwa będzie produkować lokalnie bardzo podobne. A konkretniej firma Plastun, która chwaliła się ostatnio transporterem taktycznym Plastun-TT, wykonanym w całości z krajowych komponentów, z kilkoma częściami zapożyczonymi od innych lokalnych pojazdów, jak Łada Niva czy GAZ Gazela.

Czas na ukraińskie Warany

Teraz rozwiązanie tego typu zaprezentowała zaś Ukraina, która pochwaliła się nowym buggy o nazwie "Waran", zapowiadając jednak, że nie chodzi o pojazd bojowy do walki na froncie, ale mobilny sprzęt wszechstronnego wsparcia personelu, tj. transportowy, ewakuacji medycznej czy dostarczania amunicji.

Jak dowiadujemy się z komunikatu Ministerstwa Obrony Ukrainy, "Warany" są zbudowane na solidnej ramie, a charakterystyczna forma ma zapewnić im dużą stabilność w trudnym terenie. Administracja podkreśliła też, że ich projektantem jest inżynier z dużym doświadczeniem, dobrze zorientowany w naprawie i eksploatacji pojazdów, a wymagania dla pojazdu zostały określone przez wojsko - miał być szybki, zwrotny i łatwy w utrzymaniu.

Tym samym buggy są wyposażone w silnik turbodiesel (moc nie została ujawniona) i 5-biegową automatyczną skrzynię biegów, a większość części wykorzystanych do produkcji pochodzi od znanych międzynarodowych producentów. Są to pojazdy dwumiejscowe, ważące nieco ponad tonę, które mogą przewieźć do 500 kg ładunku lub ciągnąć przyczepę o wadze 300 kg. "Waran" może osiągnąć prędkość powyżej 100 km/h jadąc po piasku, a jego zbiornik paliwa pozwala na przejechanie do 200 km w terenie.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Zbawienie czy przekleństwo? Adrian Kilar o niebezpieczeństwach, które wiążą się ze sztuczną inteligencjąPolsat
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas