Rosyjskie wózki golfowe to przeszłość. Teraz czas na ukraińskie "Warany"
Ukraińskie Ministerstwo Obrony skodyfikowało i zatwierdziło dostawy lokalnie produkowanego buggy o nazwie "Waran". To pojazd terenowy przeznaczony do wykonywania szerokiego zakresu zadań, tj. przemieszczania personelu, ewakuacji rannych, transportu amunicji itp.
Wiosną tego roku w sieci dosłownie zawrzało, kiedy w sieci pojawiły się nagrania dokumentujące rosyjski szturm na ukraińskie pozycje w pobliżu miasta Łyman w obwodzie donieckim, przeprowadzony jednocześnie z wykorzystaniem czołgu T-90M, dwóch bojowych wozów piechoty BMP-2 oraz czterech pojazdów terenowych Desertcross 1000-3. Z miejsca pojawiły się komentarze, że Rosjanie atakują na wózkach golfowych, bo w przypadku tych ostatnich mowa o chińskim cywilnym nieopancerzonym pojeździe terenowym, który nie zapewnia żadnej ochrony nie tylko przed atakiem, ale nawet wiatrem, deszczem czy śniegiem.
Rosyjskie "wózki golfowe" w akcji
Wydaje się jednak, że w przypadku rosyjskiej taktyki, która życie swoich żołnierzy ma niejako wpisane w koszty, to wysoce mobilne rozwiązanie się sprawdza, bo pod koniec sierpnia dowiedzieliśmy się, że Moskwa będzie produkować lokalnie bardzo podobne. A konkretniej firma Plastun, która chwaliła się ostatnio transporterem taktycznym Plastun-TT, wykonanym w całości z krajowych komponentów, z kilkoma częściami zapożyczonymi od innych lokalnych pojazdów, jak Łada Niva czy GAZ Gazela.
Czas na ukraińskie Warany
Teraz rozwiązanie tego typu zaprezentowała zaś Ukraina, która pochwaliła się nowym buggy o nazwie "Waran", zapowiadając jednak, że nie chodzi o pojazd bojowy do walki na froncie, ale mobilny sprzęt wszechstronnego wsparcia personelu, tj. transportowy, ewakuacji medycznej czy dostarczania amunicji.
Jak dowiadujemy się z komunikatu Ministerstwa Obrony Ukrainy, "Warany" są zbudowane na solidnej ramie, a charakterystyczna forma ma zapewnić im dużą stabilność w trudnym terenie. Administracja podkreśliła też, że ich projektantem jest inżynier z dużym doświadczeniem, dobrze zorientowany w naprawie i eksploatacji pojazdów, a wymagania dla pojazdu zostały określone przez wojsko - miał być szybki, zwrotny i łatwy w utrzymaniu.
Tym samym buggy są wyposażone w silnik turbodiesel (moc nie została ujawniona) i 5-biegową automatyczną skrzynię biegów, a większość części wykorzystanych do produkcji pochodzi od znanych międzynarodowych producentów. Są to pojazdy dwumiejscowe, ważące nieco ponad tonę, które mogą przewieźć do 500 kg ładunku lub ciągnąć przyczepę o wadze 300 kg. "Waran" może osiągnąć prędkość powyżej 100 km/h jadąc po piasku, a jego zbiornik paliwa pozwala na przejechanie do 200 km w terenie.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!