Straż Graniczna kupuje morskie samoloty od Czechów
Straż Graniczna ostatecznie podpisała umowę w ramach postępowania na zakup i dostawę dwóch samolotów wielosilnikowych do wykonywania zadań nad morzem. Po perypetiach związanych z dostawcami ostatecznie wybrano czeskie samoloty LET Aircraft Industries L 410 UVP E-20.
Jak informuje Komenda Główna Straży Granicznej, umowę na dostawę dwóch samolotów LET Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20 podpisali Komendant Główny Straży Granicznej gen. bryg. SG Tomasz Praga oraz Prezes Zarządu JB Investments Sp. z o.o. Jan Borowski. Koszt zakupu statków powietrznych wynosi 109,8 mln zł i w 90 procentach finansowany jest z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Samoloty będą dostarczone do października 2020 roku.
Jak podkreśla KGSG, ze względu na dużą moc jednostek napędowych oraz gabaryty, samoloty posiadają duży ciężar załadowania i możliwe jest zainstalowanie na ich pokładzie licznych systemów obserwacyjnych i komunikacyjnych, niezbędnych do prowadzenia obserwacji i rozpoznania. Dzięki temu będzie to jeden z najlepiej wyposażonych samolotów patrolowych służb granicznych w Europie.
Bezwzględnym wymogiem Straży Granicznej było zabudowanie pokładowego wyposażenia specjalistycznego. Zgodnie z oczekiwaniami miał to być system obserwacji złożony z głowicy optoelektronicznej z kamerą dzienną w rozdzielczości HD, kamerą na podczerwień, dalmierzem laserowym o zasięgu minimum 20 km, automatycznym systemem śledzenia, zaawansowanej obróbki obrazu oraz odbiornikami GPS i INS. Dookólny radar miał posiadać zasięg wykrywania minimum 200 celów na co najmniej 120 mil morskich (222,24 km) wokół maszyny. Zasięg patrolowania określono na 5,5 godziny z zapasem 30 minut przy minimalnej prędkości przelotowej 180 węzłów (333 km/h).
Kręta droga
26 czerwca 2018 roku Straż Graniczna ogłosiła, że przetarg na dostarczenie samolotów patrolowych wygrało konsorcjum spółek Parasnake Arkadiusz Szewczyk i Airborne Technologies. Polsko-austriacka oferta uzyskała 99,63 punktów na sto możliwych, uzyskując maksymalne wyniki w kategoriach ciężar użyteczny ładunku, aktualizacji dokumentacji w języku polskim i okresu gwarancji. Wartość samolotów, wraz z wyposażeniem, została wyceniona na 109 224 000 zł brutto. Wedle naszych informacji zwycięzcy proponowali wówczas samolot M-28 Skytruck. Był to drugi przetarg. Pierwsze postępowanie na samoloty wielosilnikowe zostało unieważnione ze względu na fakt, że żadna z przedstawionych ofert nie mieściła się w założonym budżecie.
W drugim przypadku Krajowa Izba Odwoławcza unieważniła wybór oraz nakazała "powtórzenie czynności oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej". Stało się tak po odwołaniu wniesionym 6 lipca przez spółki Beechcraft Berlin Aviation i Arminex Trading Sp. z o.o., na podstawie naruszenia art. 24 ust. 1 pkt. 17 ustawy Prawo Zamówień Publicznych, który stanowi, że "z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia."
Nie wiemy, co konkretnie kryje się za zacytowanym zwrotem - o jakim konkretnie uchybieniu ze strony zwycięzcy przetargu mowa. Wedle niepotwierdzonych informacji może chodzić o niespełnienie wymogu dostarczenia fabrycznie nowych maszyn. Firmy uczestniczące w postępowaniu nie komentują wyroku - oczekują jego uzasadnienia.
Ponadto KIO nakazała wykluczenie z dalszego postępowania zwycięskiego konsorcjum, a także oferty wykonawcy Bromma Air Maintenance AB na podstawie błędów, polegających na niezgodności oferty ze specyfikacją warunków zamówienia. Jak poinformowała nas rzecznik prasowa KIO, Magdalena Grabarczyk, Izba równocześnie nakazała Komendzie Głównej ponowne rozpatrzenie ofert i wybranie najkorzystniejszej.
Dopiero w tym postępowaniu wybrano czeską maszynę. Prototyp L 410 został oblatany w kwietniu 1969 roku, a produkcja seryjna ruszyła w 1971 roku. Dotychczas Czesi wyprodukowali około 1200 egzemplarzy wersji cywilnych i wojskowych. Obecnie wersje wojskowe wykorzystuje m.in. lotnictwo rosyjskie, czeskie, słowackie, słoweńskie, bułgarskie i litewskie.
Morskie lotnictwo
Terytorialny zasięg działania Morskiego Oddziału Straży Granicznej obejmuje 18 proc. całkowitej długości granicy Polski. W obszarze zainteresowania służb pozostaje także 12-milowy pas wód terytorialnych i polska wyłączna strefa ekonomiczna, co na morzu stanowi obszar 32 tys. kilometrów kwadratowych. Do jego pilnowania Straż Graniczna dysponuje 2 samolotami patrolowymi, 1 śmigłowcem W3AM "Anakonda".
Jak poinformowała nas rzecznik prasowa KG SG, ppor. Agnieszka Golias samolot M-20 "Mewa" nie ma określonego resursu, a resurs dla maszyny M-28 wynosi 20 tys. godzin nalotu. Nowe fabrycznie samoloty miały zastąpić wysłużone patrolowce.