Sławosz Uznański-Wiśniewski o matematyce na maturze. "Matematyki każdy może się nauczyć"
Czy każdy może nauczyć się matematyki? Polski astronauta Sławosz Uznański-Wiśniewski uważa, że tak. W rozmowie z Polsat News opowiedział, co sądzi o obowiązkowej maturze z matematyki i o... świadectwach z czerwonym paskiem.

Jesteśmy już po maturach. Absolwenci szkół ponadpodstawowych zdawali nie tylko język polski, angielski czy inny wybrany przedmiot, ale - jak od lat - także matematykę. Dla jednych to bilet wstępu na wymarzone studia (ci często wybierają ją w wersji rozszerzonej), dla innych źródło stresu, nieprzespanych nocy, a - jak pokazują wyniki - niekiedy i łez po ogłoszeniu rezultatów.
Każdego roku powraca temat niczym bumerang: czy matura z matematyki powinna być obowiązkowa? Pojawiają się wypowiedzi ekspertów, gorące debaty w internecie, do rządu trafiają petycje. Tę z początku 2024 roku podpisało ponad 17,5 tysiąca osób.
A jak do matematyki na maturze odnosi się polski astronauta?
Sławosz Uznański-Wiśniewski: "Matematyka jest ważnym przedmiotem"
W czwartek 24 czerwca na antenie Polsat News Przemysław Białkowski rozmawiał z polskim astronautą Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim. Tematem rozmowy było m.in. funkcjonowanie ludzkiego organizmu w warunkach kosmicznych, ale pojawił się też wątek matur - a konkretnie pytanie, które regularnie rozpala edukacyjne spory: "Czy matematyka na maturze powinna być obowiązkowa?".
Pytanie wywołało uśmiech na twarzy astronauty. "To może być bardzo kontrowersyjne pytanie, dlatego nie wiem, czy chcę odpowiadać" - zażartował Uznański-Wiśniewski. Mimo to zabrał głos w sprawie.
- Myślę, że matematyka jest ważnym przedmiotem, dlatego że dla mnie matematyka opisuje nasz świat w pewien umowny sposób, który później pozwala nam mimo wszystko modelować różne procesy, czy to fizyczne, różnego rodzaju rzeczy. Jest niesamowicie pomocna w życiu - powiedział.
Wydaje mi się, że matematyki każdy może się nauczyć
Podkreślił również, że warto przyjrzeć się metodom nauczania tego przedmiotu. Zdaniem astronauty matematyka powinna inspirować, a dzięki odpowiedniemu podejściu może wydawać się łatwiejsza i mniej onieśmielająca. - Wydaje mi się, że matematyki każdy może się nauczyć - stwierdził.
Dlaczego dzieci przestają lubić matematykę?
Zgodnie z badaniem przeprowadzonym na dzieciach w Finlandii i opublikowanym w British Journal of Educational Psychology, uczniowie początkowo entuzjastycznie nastawieni do nauki matematyki z czasem tracą zainteresowanie tym przedmiotem. Psychologowie wskazują na kilka powiązanych ze sobą czynników:
- Utrata wiary w swoje zdolności: dzieci, które na początku są pewne swoich umiejętności, w ciągu pierwszych trzech lat nauki zaczynają realistyczniej oceniać swoje możliwości i porównywać się z rówieśnikami.
- Matematyka przestaje być zabawą: z czasem staje się trudniejsza, bardziej wymagająca i przestaje sprawiać przyjemność.
Specjaliści zwracają też uwagę na mechanizm samoobrony - w sytuacji, gdy materiał staje się trudniejszy, a konkurencja w klasie rośnie, dzieci mogą celowo obniżać wartość przypisywaną przedmiotowi, by chronić własną samoocenę.
Duże znaczenie mają również wcześniejsze sukcesy. Dzieci, które dobrze sobie radzą, zwykle zachowują motywację, a ta z kolei pomaga im osiągać lepsze wyniki. Powstaje pozytywne sprzężenie zwrotne: sukces napędza motywację, a motywacja - kolejne sukcesy.
Czy świadectwa z czerwonym paskiem to dobry pomysł? "Trzeba wybrać to, co się lubi robić"
W rozmowie z astronautą pojawił się również temat świadectw z czerwonym paskiem. Przemysław Białkowski zapytał wprost: - A trzeba być dobrym ze wszystkiego? Świadectwa z czerwonym paskiem - to jest dobry pomysł, czy nie?.
Sławosz Uznański-Wiśniewski odpowiedział, że jego zdaniem warto skupić się na tym, co się naprawdę lubi. - Myślę, że trzeba wybrać to, co się lubi robić i zainwestować swój czas właśnie w to. Dobrze jest dobrze się uczyć w szkole i mieć tę możliwość wyboru, ale tak naprawdę niektóre dzieci mogą dużo wcześniej wybrać ten kierunek, bo wiedzą, czego chcą - i myślę, że to też jest ok - powiedział astronauta ESA.
Myślę, że trzeba wybrać to, co się lubi robić i zainwestować swój czas właśnie w to.
Całą rozmowę Przemysława Białkowskiego ze Sławoszem Uznański-Wiśniewskim zobaczysz poniżej.