Szybkość i siła. Na jakiej wysokości latają samoloty wojskowe?
Oprac.: Tomasz Wróblewski
Samoloty wojskowe to przegląd najnowocześniejszej technologii lotniczej, która najczęściej ma służyć bezpieczeństwu i obronie przed zagrożeniami militarnymi w powietrzu. Maszyny osiągają niebywałe wysokości, ale także prędkości. Poznaj najsłynniejsze modele samolotów wojskowych na świecie i zobacz, która z nich najbardziej ci imponuje.
Spis treści:
F-16 - lekki i wielozadaniowy
Ten model samolotu wojskowego zyskał uznanie aż 25 państw, które włączyły go do swoich sił powietrznych (również Polska). Jest jedną z najbardziej znanych maszyn wielozadaniowych, której produkcję rozpoczęto w latach 70. XIX wieku. Wszystko za sprawą Stanów Zjednoczonych, które potrzebowały lekkiego samolotu, aby sprawnie zyskiwać przewagę powietrzną i móc atakować cele na ziemi niezależnie od warunków panujących wokół.
Na to zamówienie odpowiedziała m.in. firma General Dynamics, która w 1972, obok czterech innych koncernów, zaproponowała swój prototyp - i wygrała. Przez lata myśliwiec F-16 przechodził liczne modyfikacje, występując w różnych wersjach doskonalonych m.in. pod względem osiągów.
Dziś samolot F-16C/D może rozwinąć prędkość maksymalnie 1460 km/godz. (1,2 Ma) na poziomie morza, natomiast na wysokości 12 tysięcy metrów będzie to 2175 km/godz. (2,05 Ma). Myśliwiec F-16 może wznieść się na pułap nieco ponad 15 tysięcy metrów.
F-22 - mistrz podniebnych manewrów
Po tym, jak F-16 zyskał popularność w lotnictwie wojskowym na całym świecie, Amerykanie nie spoczęli na laurach. F-22 Raptor uchodzi za jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie myśliwców odrzutowych. Dzięki skrupulatnie przemyślanym rozwiązaniom konstrukcyjnym samolot poddaje się nawet wyjątkowo złożonym manewrom powietrznym - skoki na wysokości czy nagłe zwroty to tylko niektóre z nich.
F-22 to maszyna przewidziana do podniebnych potyczek, która doskonale sprawdza się w identyfikowaniu wrogich celów. Ten model mknie z prędkością ok. 2400 km/h. Jest zatem jednym z najszybszych obiektów tego typu w skali światowej. Rekord pada także pod względem maksymalnej wysokości, na jaką F-22 może się wznieść - to 18 000 metrów (60 000 stóp).
Ciekawostką jest fakt, że F-22 Raptor może zbliżyć się do określonego celu, nie zostając wykrytym przez systemy obrony powietrznej. Umożliwia to specjalna technologia gwarantująca mu właśnie niewykrywalność.
F-35 - żadna misja mu niestraszna
To kolejny myśliwiec zza oceanu, który może zostać wykorzystany do szeregu zadań, takich jak walka w przestworzach, działania rozpoznawcze czy ataki na cele na ziemi. F-35 również nie zostanie wykryty przez radary wojskowe, dzięki czemu rośnie skuteczność misji realizowanej we wrogiej strefie. Zastosowano w nim takie rozwiązania technologiczne jak systemy nawigacyjne i celownicze, system powietrznego tankowania czy systemy kontroli ognia.
Myśliwiec F-35 osiąga prędkość maksymalną ponad 1900 km/h. Może się wzbić na ponad 15 000 metrów (50 000 stóp), nie tracąc przy tym zwrotności nawet przy skomplikowanych manewrach.
B-2 - bombowiec bez ograniczeń
Działania strategiczne i to na dużych odległościach? Właśnie w tym celu powstał B-2 Spirit - bombowiec uznawany za jeden z największych i najnowocześniejszych na świecie. Sprawdza się w misjach prowadzonych nawet przy niekorzystnej pogodzie.
B-2 został zaprojektowany tak, aby przenosić uzbrojenie, np. pociski manewrujące czy bomby jądrowe. Może poruszać się z prędkością ok. 1000 km/h i latać bez przeszkód na pułapie przekraczającym 15 000 metrów (50 000 stóp).
FA-50 - samolot bojowy z Korei Południowej
Samoloty wojskowe najwyższej technologii powstają również po drugiej stronie świata. FA-50 to lekki samolot prosto z południowokoreańskich fabryk. Roi się w nim od nowoczesnej technologii obejmującej m.in. zaawansowane systemy sterowania i radar kierowania ogniem. Wrażenie robi również uzbrojenie maszyny. Jeśli chodzi o osiągi, FA-50 rozwija prędkość do 1837,5 km/h na wysokości 14 600 metrów.
Gripen - elastyczny myśliwiec z Europy
W produkcji nowoczesnych samolotów wojskowych udział mają również Szwedzi. To właśnie na terenie tego kraju powstają wielozadaniowe myśliwce Gripen. Ich konstrukcja pozwala na uniwersalne wykorzystanie myśliwca do wielu zadań przy zachowaniu maksymalnej efektywności. Za sterami Gripena można realizować misje myśliwskie, a dzięki właściwościom lotnym maszyny osiągają imponującą prędkość i przyspieszenie.
Gripen jest niezwykle zwrotnym samolotem bojowym - umożliwiła to charakterystyczna konstrukcja w konfiguracji "kaczki" obejmującą skrzydła w kształcie delty. Szwedzkim myśliwcem można rozwinąć prędkość ok. 2 130 km/h i wznieść się na pułap 18 000 metrów.
Rafale - zadaniowy myśliwiec po przejściach
Ten francuski samolot wojskowy pojawił się po raz pierwszy w latach 90. XX wieku. Pod względem technologii i osiągów ustępował innym maszynom tego typu. Jednak kolejne, doskonalone wersje myśliwca znalazły się w siłach powietrznych m.in. Grecji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Indonezji. Z samolotów tych korzysta również Francja.
Myśliwiec produkowany przez Dassault Aviation może poruszać się z prędkością 2 130 km/h. Wrażenie może robić pułap, na którym samolot może pracować - to 16 800 metrów.
Jak zatem widać, samoloty wojskowe imponują zaawansowaniem technologicznym. Można się spodziewać, że w kolejnych latach powstaną maszyny o jeszcze lepszych parametrach.