FA-50

Poniedziałek, 15 stycznia 2024 (12:59) Aktualizacja Środa, 21 lutego 2024 (11:53)
FA-50 to nowoczesny, lekki samolot bojowy o zaawansowanych funkcjach bojowych, szkoleniowych i taktycznych, który został przyjęty przez kilka krajów na świecie ze względu na jego wydajność i wszechstronność.
FA-50 - najważniejsze informacje
Samoloty FA-50 /Dawid Zuchowicz /AW

FA-50 - najważniejsze informacje

  • Rodzaj/Typ:

    sprzęt wojskowy, samolot

FA-50 to lekki samolot bojowy, który został stworzony i jest produkowany przez Korea Aerospace Industries (KAI) specjalnie dla Sił Powietrznych Republiki Korei (ROKAF). Model ten stanowi bojową wersję samolotu KAI T-50 Golden Eagle - naddźwiękowego zaawansowanego samolotu szkoleniowego i lekkiego samolotu szturmowego.

Prace nad stworzeniem tej maszyny rozpoczęły się w październiku 1997 roku i zakończyły się w styczniu 2006 roku po zbudowaniu sześciu prototypów.
 
W październiku 2012 roku, FA-50 otrzymał certyfikację jako pierwszy samolot bojowy klasy myśliwca przez Korean Military Aircraft Airworthiness Committee (MAAC). Ten innowacyjny model samolotu zastąpił starzejącą się flotę myśliwców ROKAF takich jak F-5E/F i A-37, stanowiąc jednocześnie znaczące wzmocnienie zdolności obronnych ROKAF.

W kwestii zamówień i dostaw, Korea Aerospace Industries (KAI) otrzymało kontrakt od Defence Acquisition Programme Administration (DAPA) na produkcję i dostawę 20 samolotów FA-50 dla ROKAF. Pierwsze dostawy rozpoczęły się w 2013 roku. 

W następnych latach samolot zyskał popularność na arenie międzynarodowej - Polska zdecydowała się zastąpić swoje samoloty MiG-29 modelami FA-50, a Malezja zakupiła 18 egzemplarzy dla Królewskich Sił Powietrznych Malezji. FA-50 jest również używany przez siły zbrojne Indonezji, Filipin i Tajlandii.
 
Co do specyfikacji technicznej, FA-50 został zaprojektowany na bazie platformy naddźwiękowego samolotu szkoleniowego T-50. Jego głównym zadaniem jest spełnienie wymagań lekkich myśliwców na całym świecie. 

Samolot ma długość 13,14 m, szerokość 9,45 m, wysokość 4,82 m, a jego masa własna wynosi 6,47 t. FA-50 został wyposażony w nowoczesną awionikę, w tym m.in. w systemy radarowe porównywalne z myśliwcem KF-16, a także w zaawansowane systemy uzbrojenia, które pozwalają mu przeciwdziałać wielu zagrożeniom na współczesnym polu walki.
 
Pod względem napędu, FA-50 korzysta z silnika turbofanowego General Electric F404-GE-102, który pozwala osiągnąć prędkość do 1837.5 km/h (Mach 1,5). 

FA-50 w Polskich Siłach Powietrznych

Polskie Siły Powietrzne przez lata były uzbrojone w myśliwce radzieckiego pochodzenia, głównie w MiG-29 oraz Su-22. Polska przekazała MiG-i ukraińskiej armii i rozpoczęła poszukiwania nowych samolotów bojowych. 

FA-50 jest atrakcyjnym wyborem ze względu na niższe koszty eksploatacji oraz nowoczesne technologie, które oferuje.
 
16 września 2022 roku zawarte zostały dwie umowy z Korean Aerospace Industries dotyczące zakupu samolotów bojowych FA-50. Pierwsza umowa przewiduje dostawę 12 samolotów FA-50 o wartości 705 mln USD, z dostawą do Polski w 2023 roku. Druga umowa dotyczy 36 samolotów FA-50PL o wartości 2,3 mld USD, z dostawami od 2025 do końca 2028 roku.
 
W obu umowach przewidziano pakiety szkoleniowe, logistyczne i wsparcie techniczne. Umowy są częścią realizacji wcześniejszej umowy ramowej i zakładają transfer technologii, budowę w Polsce centrum serwisowego FA-50 w 2026 r. oraz modernizację pierwszych 12 samolotów do standardu FA-50PL. 

Zakupione przez Polskę samoloty będą miały system komunikacji Link-16 i będą dostosowane do standardów NATO. Samoloty z drugiego etapu zamówienia będą miały rozszerzone zdolności, zgodnie z wymaganiami polskich Sił Powietrznych.

FA-50 - Wiadomości